Kínai lett a szlovén, de ami ezután jött, az minden képzeletet felülmúlt

Öt év alatt megháromszorozta árbevételét a Gorenje Magyarország, ami Füle Norbert ügyvezető szerint egyértelműen annak tudható be, hogy addigi szlovén anyacégüket 2018-ban felvásárolta a kínai Hisense. Az Indexnek adott interjúban a szakember a háztartási gépek piacát vizsgálva mérlegre tette a pandémia és a háború hatásait, de mivel 20 éve a cég kötelékébe tartozik, a 2008-2009-es válság utáni nehézségekkel is összehasonlította a mostani időszak kihívásait.

A Gorenje Magyarország 38,1 milliárd forintos árbevételt ért el tavaly, ami 20 százalék feletti növekedést tükröz az egy évvel korábbi forgalomhoz képest. A profitabilitásról pedig a magasabb bázison is elmondható, hogy 6-7 százalék körüli árbevétel-arányos eredmény jellemezte a tevékenységünket, miközben a piaci átlag inkább 3-4. Ez a különbség egyértelműen arra vezethető vissza, hogy a cégcsoportunk, a Hisense Corporation távol-keleti gyáraiban jóval kedvezőbb a költségszerkezet, mint Európában, ami nekünk versenyelőnyt ad.

Hullámhegyek, hullámvölgyek

Az elmúlt évet átlagosan 17,6 százalékos infláció jellemezte az egy évvel korábbi 14,5 után, ami a háztartási gépek, műszaki cikkek piacát sem kerülte el. A minden szektoron átrobogó infláció és a forintgyengülés együttes hatására valóban felfelé bandukoltak az árak, de a teljes fogyasztói kosár átlagát nem érték el, átlagosan 15 százaléknál horgonyoztak le.

A nehéz gazdasági környezet velejárója a tartós fogyasztási cikkek beszerzésének elodázása, ezt elsősorban mely termékkategóriák sínylették meg. A rezsicsökkentés változásának 2022 augusztusától hatályos bejelentése után elkezdte lecserélni a lakosság az állandó fogyasztó készülékeket, így a hűtőgépeket, a fagyasztókat.

Új időszámítást hoztak a kínaiak

A Hisense belépése óta a Gorenje Magyarország teljesen megváltozott, a szlovén vállalatból egy multivá vált cég lett. A Hisense alapvetően egy high-tech cég, míg a Gorenje egy konzervatívabb, lassabb gyártói vonalon mozog. A két cég összeolvadása gyorsan ment végbe, és hamar kialakult, hogy melyik európai piacon milyen brandek futnak, milyen disztribúciós stratégiával.

Az európai iparnak egyre kevesebb levegő jut, miközben az ázsiai gyártók globálisan egyre meghatározóbbak. A kontinens vezető hatalmai nem invesztáltak eleget a jövő iparágaiba, közben ráadásul el is lustult az európai munkaerő: se munkaidőben, se annak hatékonyságában nem képes felvenni a versenyt az ázsiaiakkal, a kínaiakkal pláne.

Tévével is lehet gólt rúgni

A nagy sporteseményekre alaposan felkészültek a gyártók, mert sokan ilyenkor vettek új, sokszor nagyobb, okosabb tévét. A 2024-es futball Eb és a párizsi nyári olimpia közeledtével mocorog a piac, de márka- és időszakfüggő, mekkora az extrakereslet.

A műszaki paraméterekben nagy csodák már nincsenek, sokkal inkább az energiahatékonyságon és a felhasználói élményen van a fókusz a háztartási gépeknél és a szórakoztató elektronikában egyaránt. A legjellemzőbb új irányai a termékfejlesztéseknek az alacsonyabb energiafogyasztás és az okos funkciók, mint például az LCD-kijelzős hűtők vagy az AutoDose rendszerű mosógépek.

Az elmúlt évek gazdasági nehézségei után sokan egyértelmű fellendülést reméltek 2024-től. A beruházások mellett a GDP-növekedést a kormány is egyértelműen a fogyasztásra alapozza. A reálgazdasági tapasztalatok alapján mennyire megalapozott a konjunktúravárás, mikorra állhat vissza a piaci egyensúly.

(Borítókép: Füle Norbert. Fotó: Papajcsik Péter / Index)