Új szabályok a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére az EU-ban

Az Európai Parlament elfogadta az új nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési célokat szigorító intézkedéseket, amelyek jelentős változásokat hoznak a közeljövőben.

Az Európai Parlament szerdai döntése értelmében a nagy tehergépkocsik és autóbuszok szén-dioxid-kibocsátását jelentősen, több lépcsőben kell csökkenteni. A 2030-2034 közötti időszakban 45 százalékos, 2035-2039 között 65 százalékos, míg 2040-től kezdődően 90 százalékos csökkentést írnak elő.

Az új városi autóbuszok esetében még szigorúbbak a követelmények: 2030-ig 90 százalékos kibocsátáscsökkentést kell elérniük, és 2035-re zéró kibocsátású járművekké kell válniuk. A pótkocsik és félpótkocsik számára is meghatároztak célokat: 2030-tól kezdődően a pótkocsik esetében 7,5 százalékos, míg a félpótkocsikra 10 százalékos kibocsátáscsökkentést kell megvalósítani.

Az Európai Bizottság feladata lesz, hogy 2027-ig részletesen elemezze az új szabályok hatékonyságát és hatását. Ennek során többek között azt is felül kell vizsgálni, hogy a szabályokat ki kell-e terjeszteni a kis tehergépkocsikra, milyen módszertant alkalmazzanak a kizárólag szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő nehézgépjárművek nyilvántartásba vételére, valamint hogy a szén-dioxid-korrekciós tényező milyen szerepet játszhat a kibocsátásmentes járművekre való átállásban.

A Tanácsnak még hivatalosan jóvá kell hagynia a megállapodást, hogy az életbe léphessen.