A luxuspiac átalakulása a mesterséges intelligencia és a digitális innovációk által

A gazdasági kihívások ellenére a luxusipar folyamatosan fejlődik, és a Deloitte elemzése szerint a mesterséges intelligencia (MI) és az internetre kapcsolódó eszközök (IoT) alapvető változásokat hozhatnak a szektorban. A luxusmárkák egyre inkább alkalmazzák a generatív mesterséges intelligencián (GenAI) alapuló chatbotokat és virtuális asszisztenseket, hogy személyre szabott ajánlásokkal és stílustanácsokkal tegyék gazdagabbá a vásárlási élményt.

A mesterséges intelligencia nemcsak a vásárlói élményt képes javítani, hanem az ellátási láncok és logisztikai folyamatok hatékonyságát is növelheti. Az MI-algoritmusok képesek az árképzési és készletgazdálkodási stratégiák optimalizálására, reagálva a piaci trendekre és a vásárlói igényekre. Gábor Zoltán, a Deloitte adó- és jogi tanácsadással foglalkozó üzletágának partnere szerint ezáltal a márkák gyorsabban tudnak alkalmazkodni a piaci változásokhoz.

Az MI továbbá segíthet a kereslet pontosabb előrejelzésében, csökkentve ezzel az erőforrások pazarlását és a túltermelést. Aracsi Bernadett, a Deloitte FMCG-Retail iparági csoportjának vezetője kiemeli, hogy az AI segítségével optimalizálható a termelési anyagfelhasználás, ami hozzájárul a hulladék csökkentéséhez.

A jövő digitális luxusáruháza

A luxusvásárlók egyre inkább az online kutatás és offline vásárlás (ROPO) modellje szerint intézik vásárlásaikat, és egyre nagyobb igény mutatkozik a zökkenőmentes többcsatornás vásárlási élmény iránt. A Larusmiani, a Deloitte-tal együttműködve, bemutatta milánói butikjának megújult, hibrid formáját, ahol a hologramok és a virtuális próbafülkék új dimenziót nyitnak a vásárlásban.

A technológiai fejlődés ellenére a Deloitte kutatása szerint az offline kiskereskedelem várhatóan 2025-ben is a luxuscégek bevételeinek több mint 70%-át fogja képezni. A vásárlók nagy része továbbra is előnyben részesíti a fizikai üzleteket, ahol megérintve és kipróbálva dönthetnek a termékek megvásárlásáról, és ahol a személyzet szakértelme és a termékek ismerete kiemelt szerepet kap.

: Forrás: HVG Tech