Szándékos szerelési hibák a Boeing gépeinél?

Egy Boeing mérnök, Sam Salehpour szerint a cég 777-es és 787-es Dreamliner típusú repülőgépei gyártásakor előfordulhattak szándékos szerelési hibák, amelyek katasztrofális következményekkel járhatnak a gépek öregedése során.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vizsgálatot indított a Boeing ellen, miután Salehpour többször is felvetette aggályait a repülőgépekkel kapcsolatban, és azt állította, hogy a vállalat megtorló intézkedéseket hozott ellene. Az informátor panaszáról először a New York Times számolt be, és a panasz nem érinti a 737 Max típusú repülőgépeket, amelyeket korábban már kétszer is repülési tilalom alá helyeztek. Salehpour szerint a minőségi problémák jelentősen csökkenthetik a repülőgépek élettartamát. Az FAA kijelentette, hogy minden bejelentő panaszát komolyan veszi, és ösztönzi a légiközlekedési ágazatban dolgozókat az információk megosztására. A Boeing a 787-es szerkezeti integritására vonatkozó állításokat vitatta, és közleményében kijelentette, hogy az állítások pontatlanok.

A Boeing 787 Dreamliner repülőgépei akár 50 éves élettartamúak is lehetnek, de Salehpour szerint a gyártási folyamat során előforduló hibák, mint például a törzs külön gyártott részeinek nem megfelelő összeillesztése, lerövidíthetik ezt az időtartamot és növelhetik a meghibásodás kockázatát. Az FAA és a Boeing korábban leállította az új Dreamlinerek szállítását, hogy kivizsgálják a hiányosságokat, de a Boeing azt állítja, hogy változtatásokat hajtott végre a gyártási folyamatban, és a szállítások újraindultak.

Salehpour azt is állította, hogy a Boeing megtorolta őt, miután felvetette a 787-es és egy másik repülőgéptípus fúrási problémáit, és később áthelyezték a 777-es programba. Új szerepkörében felfedezte, hogy a karosszériaelemek összeillesztésével kapcsolatos munka nem felelt meg a szabványoknak, és nyomást gyakoroltak a mérnökökre, hogy engedélyezzék a még nem ellenőrzött munkát. A problémák több mint 400 darab 777-est és 1000 darab 787-est érinthetnek. A Boeing részvényei a hírek hatására 2 százalékot estek.

A Boeing vezérigazgatója, Dave Calhoun bejelentette, hogy 2022 végén távozik a cég éléről, ami további bizonytalanságot jelenthet a vállalat számára.

Salehpour minőségügyi mérnök, aki 2007 óta dolgozik a Boeing everetti üzemében, azt jelezte az FAA felé, hogy a 787-esek összeszerelési folyamatában eltértek az eredetileg jóváhagyott munkatechnológiától, és gyors megoldásokkal próbálták csökkenteni a szűk keresztmetszeteket, hogy a feszes határidőket be tudják tartani. Emiatt az egyes szerkezeti elemek összekapcsolásánál az előírásokat meghaladó feszültség keletkezett, és több ezer repülőgépen maradhatott forgács és törmelék az összeillesztések között a furatok készítésekor – írja a Reuters. A 777-es modellek gyártásakor az összeillesztéskor keletkezett problémákat erővel oldották meg: a minőségügyi mérnök arról számolt be, hogy az emberek ugráltak a repülőgép egyes elemein, hogy azokat sikerüljön összeilleszteni.

Salehpour a lap szerint azt mondta, hogy a beleegyezése nélkül helyezték őt másik területre a vállalaton belül, miután felvetette aggályait. Emellett kritizálni kezdték a munkáját, nem hívták meg a fontos megbeszélésekre, valamint fizikai erőszakkal és megtorlással fenyegették.

A Boeing ugyanakkor visszautasította a vádakat, mondván, hogy rigorózus ellenőrzésnek és teszteknek vetik alá a repülőgépeket, mielőtt átadják azokat. Közölték, hogy a felmerülő állítások nem fedik a valóságot és nem tükrözik a repülőgépek minőségének és hosszú távú biztonságának biztosítása érdekében végzett átfogó tevékenységet.

A gyártó szavait azonban árnyalja, hogy a hatóságok szerint egy másik minőségügyi mérnök, John Barnett március elején öngyilkos lett. A férfi 32 évig dolgozott a Boeing-nél, korábbi eljárások során pedig többször is aggodalmát fejezte ki a cég gyártási eljárásait illetően.