Az M85-ös alagút 24 órás megfigyelése – a technológia bemutatása

Az év egyik legizgalmasabb hazai útépítési projektje, az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán épülő Bécsi-dombi alagút várhatóan júniusban kerül átadásra. A 780 méter hosszú alagút építési munkálatait a Fertőrákos csomópont és Sopron országhatár közötti szakaszon a szokásosnál alaposabban felügyelik, hogy elkerülhetőek legyenek a balesetek és szerencsétlenségek.

A soproni alagút építési munkálatai 2020-ban kezdődtek, a talajszerkezet löszös és laza, ami hasonló az M6-os autópálya alagútjait körülvevő környezethez. A roskadásra hajlamos talajösszetételnél fokozott a kockázat, így a beomlások, a felszín megsüllyedése vagy az építmények sérülése elkerülhető a gondos előkészítéssel és a megfelelő monitoring megoldások telepítésével. A monitoring rendszert fejlesztő és üzemeltető vállalkozás szakemberei, Nánási Gergely üzletfejlesztési menedzser és Buday Bence marketing tanácsadó a Portfolio-nak nyilatkoztak a részletekről.

Az M6-os alagútjainak építése során bekövetkezett halálos kimenetelű földomlás elkerülése érdekében a beruházó a folyamatos és részletes építési folyamat felügyeletét írta elő. A manuális monitoringhoz szükséges erőforrások aránytalanul nagyok lettek volna, ezért egy szenzorfüggetlen, többfelhasználós, informatikai karbantartást nem igénylő rendszerre volt szükség. A SURVIOT szerkezetiállapot-monitoring platformot a projekt egyedi igényeinek kiszolgálására fejlesztették ki.

A geodéták hagyományosan napi kétszer végeznek méréseket a helyszínen, de az adatok csak a manuális rögzítést követően válnak elérhetővé. Az automatizált monitoring rendszer viszont hajnalban, plusz 45 és mínusz 8 fokban, sőt szélviharban is folyamatosan mér, és az adatok valós időben elérhetőek a digitális platformon.

Távoli monitorozás magas- és mélyépítési projekteknél

A SURVIOT platform képes értesítéseket küldeni előre meghatározott személyeknek, ha kiugró értékeket észlel, lehetővé téve a gyors reagálást, akár azonnali evakuálással vagy szakértői helyszíni szemle elrendelésével. A rendszer nem csak az építési helyszín, hanem az alagút feletti felszín, a domboldal és hegyoldal felszínének stabilitását is figyeli. A szenzorokon keresztül a falazat függőleges irányú elmozdulását és a talajvízszintet is monitorozzák, ami fontos a süllyedések megelőzésében.

A rendszer hasonlít egy okosház fűtési megoldásához, ahol a termosztátok egy routeren keresztül információt küldenek a szerverközpontba, amit a felhasználó egy applikáción keresztül lát. A mérőeszközöket a projekt különböző pontjain telepítették, a Bécsi-dombi alagút feletti területen összesen 52 felszíni pontot figyelnek műholdas GNSS mérések segítségével, és az adatokat GSM-en keresztül továbbítják a felhőbe. A rendszer gyártófüggetlen, így bármilyen szenzort használhat az ügyfél.

Európai infrastruktúra monitorozása

Európában az alagutak és hidak jelentik a közlekedési infrastruktúra legérzékenyebb területét, mivel a hidak fele már meghaladta a tervezett élettartamát. A monitorozás segítségével az üzemeltetők pontos képet kaphatnak az építmények állapotáról és a felújítás szükségességéről. Az egyre szélsőségesebb időjárási körülményekhez való alkalmazkodás is kihívást jelent, hiszen a régebben megtervezett hidaknál nem számoltak az extrém hőmérsékletingadozás okozta alakváltozással. Jelenleg még nincs egységes európai szabályozás a közlekedési infrastruktúra monitorozására, de a genovai tragédia után Olaszországban elrendelték a hidakon a monitoring megoldások utólagos felszerelését. A SURVIOT célja, hogy hozzájáruljon az építőipari digitalizáció fejlesztéséhez.