Apple: Nekik negyvennyolc, és lehet, hogy nekünk is annyi

Az Apple-t 1976. április 1-jén alapította Steve Jobs, Steve Wozniak és az elfeledett Ronald Wayne, így a cég a minap 48 éves lett. Az elektronikus korszak néhány legfontosabb és leginnovatívabb technológiai eszközét bocsátotta ki, és az újító kedv ma is az Apple vérében van.

Az Apple ereje kezdetektől fogva abban rejlett, hogy olyan termékkoncepciókat volt képes megfogalmazni, amelyek hasznosak voltak a felhasználóknak és jól teljesítettek a piacon. Steve Jobs halála után is megmaradt ez a képesség, és a cég olyan marketingstratégiát alkalmazott, amely az ügyfeleit, fogyasztóit olykor a racionalitás határain túl is elkötelezetté tette az alma logós termékek iránt.

A technológiai piacon az Apple nem az egyetlen sikeres vállalat, hiszen a Microsoft, a Google/Alphabet és a Meta is jelentős szereplők. Azonban az Apple-nek sikerült igényes, kézzelfogható termékeket előállítania, nem csupán az ügyfelektől származó adatokat hasznosítva profittermelésre.

A technológiai ipar manapság a nagytőke egyik koncentrációs pontja, ami annyira szembetűnő, hogy Jánisz Varufákisz közgazdász, egykori görög pénzügyminiszter a technofeudalizmusról írt könyvében ezt a jelenséget tárgyalja, amely a kötet alcíme szerint megölte a kapitalizmust.

Az Apple története során számos korszakos eszközt dobott piacra az első Macintoshtól az iPhone-on át a Vision Pro-ig. Ezek az eszközök lehetőséget adnak arra, hogy átgondoljuk, valóban a big tech jobbágyaivá váltunk-e az elmúlt közel fél évszázad alatt.