Trieszti magyar tengeri kikötő építése hamarosan kezdetét veheti

Öt év tervezés után az idén megkezdődhetnek a trieszti magyar tengeri kikötő építési munkálatai, amelyet a magyar állam egy 32 hektáros területen valósít meg.

Szijjártó Péter, a magyar külügyminiszter 2019-ben jelentette be, hogy a magyar állam tengeri kikötőt hoz létre Triesztben, egy 32 hektáros területen, amelyet 60 évre szóló koncesszió keretében 31 millió euróért vásároltak meg az olaszoktól, továbbá 25 millió eurót fizettek a 2074-ig szóló kikötői koncessziós jogért. Az elmúlt években a projekt nem mutatott jelentős előrehaladást, 2022 őszén még csak a látványtervek voltak megtekinthetők. A terület korábban olajfinomítóként üzemelt, ezért először a szennyezett területet kell rendbe hozni.

Magyar Levente, a külügyi államtitkár szerint azonban a beruházás előkészítése kapcsán folyamatosak az egyeztetések az olasz féllel, és a tárgyalások jelenlegi állása szerint a partfelépítési és mederkotrási munkálatok még ebben az évben elkezdődhetnek. A kikötő megvalósításához szükséges 200 millió eurós beruházásból 45 millió eurót az olaszok biztosítanak a kotrásra és a tengeri gát építésére. A fennmaradó 155 millió euró finanszírozásának részleteiről azonban további információk egyelőre nem állnak rendelkezésre.

A kikötőberuházásra létrehozott állami projektcég, az Adria Port Zrt. irányításával a kikötő állami átvétele 2020 végén történt meg. Az illetékes kikötői hatóság tavaly júliusban hagyta jóvá a magyar tulajdonban lévő, trieszti kikötő termináljának rakpartosítását. Szijjártó Péter korábbi nyilatkozata szerint a magyar terminál 2026-ban kezdhet működni. A kormány az exportáló magyar vállalatok tengeri kapujaként igyekszik lefesteni a trieszti terminált, azonban a tervek szerint valójában kompkikötőről (roll on–roll off terminál) van szó, amely nagy konténerhajók fogadására alkalmatlan.