Látványos változások történtek a Temunál

A Temu online piactér jelentősen visszafogta korábban agresszív kereskedelmi gyakorlatait, a hirdetések száma drasztikusan csökkent, és a sürgető üzenetek is eltűntek a honlapról. A változások a Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárásának indítása után következtek be.

A Temu, amely a kínai PDD Holdings e-kereskedelmi vállalat érdekeltségébe tartozik, korábban jellegzetes narancssárga logójával és arculatával szinte mindenhol jelen volt az online térben, erőteljesen ösztönözve a fogyasztókat a vásárlásra. Azonban mostanra a hirdetések száma jelentősen csökkent, és a Google vagy a Facebook felületein már nem, vagy csak ritkán találkozhatunk velük. A honlapon is megszűntek a sürgető üzenetek.

Az Economx által az GKID felmérése alapján közölt adatok szerint a Temu vásárlói bázisa tavaly szeptemberben még csak 0,5 százalék volt a külföldről rendelők körében, de idén januárra ez a szám 29 százalékra nőtt. Ezzel a Temu beállt a távol-keleti webáruházak sorába, és az AliExpress, a Wish és a Shein után az élre is tört. A Growww Digital Temu-indexe szerint a vállalat tavaly november óta nem költött ilyen keveset hirdetésekre a többi webáruházhoz viszonyítva. A Forbes szerint csak a karácsonyi vásárlási láz hajrájában körülbelül 500 millió forintot égetett el a vállalat hirdetéseire Magyarországon.

A Temu mögött álló PDD Holdings leértékelt áruk kínálatával és közvetlen kínai szállítással hívta fel magára a figyelmet, és gyorsan megszerezte a piaci részesedését.

Tisztességtelen kereskedelemmel vádolják

Március 13-án Magyarországon eljárás indult a Temu ellen, miután a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) beérkezett panaszok alapján a webáruházat nem létező kedvezmények kínálatával, pszichés nyomásgyakorlással és félrevezető zöld üzenetek alkalmazásával vádolták. A GVH a panaszok és az információgyűjtés után úgy döntött, hogy versenyfelügyeleti eljárást indít a Temu európai működtetőjével, a Whaleco Technology Limiteddel szemben, amelyet tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok folytatásával és a fogyasztók megtévesztésével vádolnak.

A GVH már február 27-én jelezte, hogy intézkedésre készül. A német fogyasztóvédelmi szervek szintén tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal vádolják a Temut, és a német kormány szerint az uniós fogyasztóvédelmi szabályok felülvizsgálatát is szükségessé teszi a Temu üzletpolitikája. Februárban több magyar webáruház is bejelentést tett a vállalattal szemben, mivel úgy érezték, a megtévesztő marketing technikáival a Temu elcsábítja a vásárlókat.