Nagy változások várhatóak a biztosítási szektorban

2024. július 1-től jelentős változás lép életbe a biztosítási szektorban a Pénzmosás Elleni Törvény módosítása révén, amely az életbiztosítások online ügyfélazonosítását teszi kötelezővé.

A Biztosítási Elemző Központ szakmai cikkében kiemeli, hogy a módosítás értelmében a biztosítóknak lehetővé kell tenniük az ügyfelek számára az online azonosítást, ami nagy könnyebbséget jelent az életbiztosítást kötni kívánó ügyfeleknek, ugyanakkor komoly kihívást jelent a biztosítók számára. A változások a többes ügynökökre és az alkuszokra is vonatkoznak, akiknek szintén biztosítaniuk kell az online azonosítási folyamatot. A biztosítótársaságok többségének már van ügyfélportálja, de az MNB által auditált online azonosítás még sok helyen hiányzik, ami nélkül nem lehet távolról szerződést kötni.

Gyakorlati megoldások

A biztosítók számára a törvény hatályba lépéséig rendelkezésre álló idő rövid, így sürgősen megoldásokat kell találniuk. Az azonosításra használt eszköz lehet közvetett vagy közvetlen, és csak auditált elektronikus hírközlő eszközzel végezhető. A közvetett azonosítás során az ügyfél okostelefonjával készít szelfit és személyi okmányfotót, míg a közvetlen azonosítás élő videóhíváson alapul, ahol az ügyintéző navigálja az ügyfelet az azonosítási folyamaton. Az azonosításhoz használt szoftver összeveti és leolvassa az okmányról az adatokat.

Az átvilágítás folyamatát integrálni kell a biztosító weboldalába és mobilapplikációjába, lehetővé téve az ügyfelek számára, hogy az azonosítástól a szerződés megkötéséig egyetlen felületen haladhassanak végig. A Biztosítási Elemző Központ szerint a rendszer bevezetése nem csak a törvényi megfelelés és az MNB ellenőrzések miatt fontos, hanem azért is, mert az életbiztosítások digitalizációjában komoly lemaradás tapasztalható a szektorban. A mesterséges intelligencia előretörése és az üzleti kihívások miatt a piaci szereplőknek gyors fejlesztési kényszerrel kell szembenézniük.