Fehér, kék, fekete, szürke - Ez az oka különböző színű kipufogófüstnek

A színes kipufogófüst arra utal, hogy valami nincs rendben a motorral, és minden szín más-más problémát jelezhet. A kipufogógázok ideális esetben színtelenek és láthatatlanok, de a motor meghibásodása esetén ez megváltozhat.

Ha a kipufogógáz színtelen, az azt jelzi, hogy a motor hatékonyan és tisztán működik, az üzemanyagot teljesen elégeti, és a fő melléktermékek a vízgőz és a szén-dioxid. A katalizátor is fontos szerepet játszik a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, hozzájárulva a színtelen kipufogófüst képződéséhez.

A fehér kipufogófüst általában a víz vagy vízgőz jelenlétét jelzi a rendszerben, ami indításkor normális páralecsapódás lehet, de ha tartós, akkor hűtőfolyadék-szivárgásra utalhat. A hűtőfolyadék-szivárgás komoly probléma, ami túlmelegedéshez vezethet, ezért ilyenkor az autót azonnal le kell állítani és szakemberhez kell fordulni.

A kék füst az égéstérben égő olajra utal, ami gyakran a dugattyúgyűrűk kopásából vagy a szeleptömítések elhasználódásából ered. A kék füst gyakori probléma a régebbi vagy nagy futásteljesítményű motoroknál.

A fekete füst túlságosan dús üzemanyag-keveréket jelez, ami csökkent teljesítményhez, megnövekedett üzemanyag-fogyasztáshoz és magasabb károsanyag-kibocsátáshoz vezethet. A motorvezérlő (ECU) hibája miatt bomolhat meg az ideális levegő-üzemanyag keverék arány, ami fekete füstöt eredményez.

A szürke füst nehezebben azonosítható problémákat jelezhet, mint például kis olajszivárgást, kopott szeleptömítéseket vagy dugattyúgyűrűket, illetve üzemanyag-befecskendező meghibásodást. A szürke füst esetén többféle okot kell megvizsgálni, és érdemes szakember segítségét kérni.