Fehér törpék és a bolygók pusztulása

Egy friss kutatás szerint a fehér törpék gravitációs ereje porrá zúzza a közelükbe kerülő égitesteket, ami lehetővé teszi a tudósok számára, hogy távolról elemezzék az így keletkezett port és megállapítsák az égitestek összetételét.

A Guardian által ismertetett tanulmány szerint a csillagok életciklusuk végén, miután elhasználták belső üzemanyagukat, halványodnak és összemennek, de tömegük megmarad, így sűrűségük és gravitációs vonzásuk erős marad. Amikor egy égitest túl közel kerül egy fehér törpéhez, a csillag gravitációs ereje széttépi azt, és a darabok összeütközése porrá őrli azokat. Ezt a port a kutatók elemezni tudják, így következtetéseket vonhatnak le az égitestek anyagi összetételéről.

A Warwicki és a Naresuan Egyetemek kutatói megfigyelték, hogy a fehér törpék körül száguldó aszteroidák, holdak és bolygók rendszerei akár egy-két éven belül is jelentős változásokon mehetnek keresztül. Három fehér törpét vizsgáltak részletesen:

• A ZTF J0328-1219 az elmúlt években stabilnak tűnt, de a jelek szerint 2010 körül valami katasztrofális esemény zajlott le a környezetében.
  • A ZTF J0923+4236 viselkedése kaotikus, néhány havonta változó fényességgel, egyelőre kiszámíthatatlan ritmussal.
  • A WD 1145+017 esetében 2015-ben az várakozásoknak megfelelően több méretű test haladt el mellette, de a legújabb tanulmány szerint már semmi nem kering körülötte.

Boris Gaensicke, a Warwicki Egyetem fizikusa szerint a rendszer fényesebbé válik, ahogy a 2015 körüli katasztrofális ütközések során keletkezett por eloszlik.

A tanulmány megnyugtatja az olvasókat azzal, hogy a Nap nem fogja darabokra tépni a Földet, mivel a bolygónk valószínűleg már a Nap vörös óriássá válása előtt elpusztul. Azonban a Mars és a Jupiter közötti aszteroidaöv égitestjei valószínűleg a fehér törpévé változott Nap által felőröltetnek majd.