A Nio szupergyors akkumulátorcsere-állomása Biatorbágyon

A Nio vállalat szupergyors akkumulátorcsere-állomását Magyarországon, Biatorbágyon gyártják, és a rendszer mindössze 3,5 perc alatt képes lecserélni a villanyautók akkumulátorait.

A Nio cég a nagyteljesítményű töltés helyett az akkumulátorcsere-állomásokra helyezi a hangsúlyt, amelyeket Magyarországon állítanak elő. A rendszer használata egyszerű: egy Nio elektromos autóval a Power Swap Station elé kell állni, és a fedélzeti számítógépen elindítani az aksicserét, amely során az autó automatikusan betolat a csereállomásba. A teljesen automatizált rendszer kioldja az autó alján lévő tíz csavart, a lemerült akkumulátor lefelé távozik, és helyére egy 90 százalékra töltött telep kerül.

A Nio 5,5 milliárd forintos beruházásból létrehozott biatorbágyi üzemében készülnek az akkumulátorcsere-állomások, amelyeket magyar szakemberek szerelnek össze és üzemelnek be Európa-szerte. Az üzemben 2025-ig várhatóan ezer csereállomást gyártanak az európai piac számára.

Az aktuális 3.0-as rendszer 3,5 perc alatt képes lecserélni az akkumulátorokat, és 21 akkumulátort tartalmaz, míg az előző generációs 2.0-ás rendszerben 13 akkumulátor található, és az aksicsere 5 percig tart. A 3.0-as rendszer teljesítménye 550 kW, és egy-egy telep maximum 80 kW-tal töltődik.

Kínában már beüzemelték az első 4.0-ás akkumulátorcsere-állomásokat, amelyek a teljesen automatizált beparkolást teszik lehetővé. A 2.0-ás állomás naponta 280, a 3.0-ás és 4.0-ás rendszer pedig 400, illetve 480 cserére van méretezve.

A csereállomások használata havi 169-289 euróba kerül, amelyért cserébe 75-100 kW-os akkumulátorokat lehet csereberélni, amelyek 430-560 kilométeres hatótávot biztosítanak. A Nio új 150 kW-os akkumulátora, amely akár 1000 kilométer feletti hatótávot ígér, kompatibilis az összes aksicserélő verzióval, de az ára egyelőre ismeretlen.

A Nio villanyautók vásárlói az akkumulátor megvásárlása nélkül is megkaphatják az autót, ami 12-21 ezer eurós megtakarítást jelent. Azonban, ha valaki az akkumulátorral együtt vásárolja meg az autót, később nem használhatja az aksicsere szolgáltatást, csak a maximum 140 kW-os normál töltést.

Bár Magyarországon még nincs hivatalos Nio márkaképviselet vagy szerviz, és Power Swap Station sem található, a biatorbágyi gyár alkalmazottai már használnak Nio autókat az országban. A Nio 2014-ben alapított kínai vállalat, amely 2020-ban majdnem csődbe ment, de 2021-ben már 160 ezer villanyautót adott el.

A Nio középkategóriás szedánja, az ET5 Németországban 47 500 eurós alapáron kapható akkumulátor nélkül. Az ET5-ből villanykombi változat is készül, és az ET7-es nagy szedán, valamint az EL6 és EL7 típusjelzésű SUV-ok is a vállalat kínálatában találhatók. A Nio a piacot egy 1360 lóerős sportkocsival, az EP9-cel is meghódította, és hamarosan egy tripla LiDAR-os csúcsmodell, az ET9 is elérhető lesz.