Az EU és Ukrajna közötti vita a kamionosok engedélyezéséről

Brüsszel szeretné meghosszabbítani az ukrán és moldovai kamionosok lehetőségét az engedély nélküli belépésre az uniós piacra, azonban több tagállam, köztük Magyarország, Lengyelország, Románia és Szlovákia kifogásolja ezt, ami komoly vitához vezethet.

Az Európai Unió területére való akadálytalan belépés ellenére az ukrán kamionosok nem vállalhatnak fuvart az EU-n belül, de a keleti tagállamok kamionos vállalkozói szerint az ukrán versenytársak nem tartják be ezt a szabályt, és alacsony árakkal fuvaroznak az Unión belül, ami tiltakozásokhoz vezetett a határokon.

A lengyel kamionos szövetség elnöke, Jan Buczek szerint az eredeti cél az volt, hogy segítsék Ukrajnát az áruk olcsó eljuttatásában az uniós piacokra, de az új szabályok már nem ezt tükrözik, és az ukrán kamionosok az EU-n belül vállalnak fuvarozást olyan alacsony árakon, amelyeket a helyi vállalkozók nem tudnak kigazdálkodni. Az egyezmény, amelyet 2022 júniusában írtak alá, hogy segítsék a háborúban álló Ukrajnát, június végén jár le, és Brüsszel szeretné, ha legalább 2025 végéig meghosszabbítanák.

Egy névtelenséget kérő brüsszeli hivatalnok szerint a javaslatot a keleti uniós tagállamok közül néhányan problémásnak látják, de a többség támogatja a hosszabbítást. A Bizottság kiegészítéseket írt a meghosszabbításra váró egyezménybe, például a csalások elleni dokumentum kitöltését a határátkelőkön, és lehetőséget ad a hatály felfüggesztésére, ha nagy zavar keletkezik.

Magyarország kivételével a tagállamok támogatják Ukrajnát, de a keleti határmenti országokban belpolitikai gondot okoz, hogy a hazai kamionosok tiltakoznak az ukrán konkurencia miatt. Donald Tusk lengyel miniszterelnök szerint politikai pályafutása legszomorúbb pillanatai közé tartoznak azok, amikor keményen kell fellépnie ukrán barátaival szemben, például a gabona export vagy a kamionos probléma kapcsán, és meg kell védenie a lengyel érdekeket.

Az ukrán gabona exportját az Európai Unióba meg is szigorították, miután Lengyelország és Franciaország interveniált ebben az ügyben. Lengyelország uniós képviseletének szóvivője szerint Moldovával nincsen gond, de Ukrajna esetében vannak problémák, és még nem döntöttek az álláspontjukról.

Szlovákia uniós képviseletének szóvivője szerint Szlovákia kezdettől fogva támogatja Ukrajnát az orosz agresszió elleni harcban, de a kamionos egyezmény végrehajtása során problémákba ütköztek, mert az ellenőrzés nem megfelelő. A szóvivő azt sürgeti, hogy az egyezmény egyértelműen kimondja: ukrán kamionosok nem vállalhatnak fuvart az Európai Unión belül, ha a célország nem Ukrajna.

Az európai közlekedési szakszervezet szerint fontos a szolidaritás fenntartása, de a kamionos szektor rendkívül diszfunkcionális, és Ukrajna számára létfontosságú a kamionos szállítás, ami gondot okoz egy amúgy is nehéz helyzetben lévő ágazatnak. A lengyel kamionosok nem bíznak az új egyezményben, és azt követelik, hogy álljon helyre a régi, háború előtti állapot, amikor minden kamionnak engedélyt kellett kérnie az Európai Unió határán a fuvarozáshoz. A lengyel kamionos szövetség elnöke szerint vagy visszatérnek az engedélyezési rendszerhez, vagy a piacon meghalnak, mert az ukrán konkurencia annyira lenyomja az árakat.