Adathalász támadások a Magyar Telekom ügyfelei ellen

A Magyar Telekom ügyfelei között aggodalmat keltő adathalász SMS-ek terjednek, melyek a Netflix és a DHL nevében próbálják megtéveszteni a felhasználókat. A társaság Facebook-oldalán megdöbbentő történeteket osztanak meg az előfizetők, amelyek a csalók által indított postai kézbesítési támadásokról is szólnak. Az online csalások aránya Magyarországon elérte a 72 százalékot, és a pénzintézetek ügyfelei továbbra is kiemelt célpontnak számítanak.

A Magyar Telekom Facebook-posztja alatt az előfizetők sorra számolnak be arról, hogyan próbálják őket becsapni az adathalászok. Az egyik ügyfél például arról írt, hogy több hívás is indult a számáról, amit ő maga nem kezdeményezett. Mások hajnali időpontban kapnak gyanús üzeneteket, amelyeket kómás állapotban majdnem elfogadnak. Többen is arról számolnak be, hogy különböző számokról kapnak folyamatosan hívásokat, amelyekkel a csalók próbálkoznak.

Az ügyfelek közül többen is tapasztalták, hogy a csalók más szolgáltatók nevében is próbálják őket megtéveszteni. Egyikük például arról számolt be, hogy Vodafone számlatartozásról értesítő SMS-t kapott, annak ellenére, hogy a száma a Telekomhoz tartozik. Egy másik ügyfél arról írt, hogy ismeretlenek hívják vissza, állítva, hogy az ő számáról volt nem fogadott hívásuk. Egy hozzászólásban említették a spoofing jelenségét is, amikor az IP alapú hívásoknál más számokat használnak fel hívószámként.

A Magyar Telekom felhívása szerint az adathalász SMS-ek gyakran külföldi előhívójú számokról érkeznek, és fizetési problémákkal kapcsolatos üzenetekkel próbálják megszerezni az áldozatok adatait.

A postai csalók is aktívak

Az online vásárlások miatt sokan könnyen bedőlhetnek a csalók által küldött SMS-eknek, amelyek arra kérnek, hogy azonnal kattintsanak egy linkre a csomagkézbesítéssel kapcsolatos probléma miatt. Ezek az üzenetek adathalászatra vagy vírusok terjesztésére utalnak, amelyek komoly károkat okozhatnak a mobiltelefonokban, és akár a bankkártyaadatokhoz is hozzáférhetnek.

Az online csalások növekvő aránya

2023-ban a csalások 72 százaléka már az online térben történt, a kár pedig meghaladta a 10 milliárd forintot. Az eljárások során 436 személyt gyanúsítottak meg, 56-an letartóztatásban vannak, és egy személy áll bűnügyi felügyelet alatt. Az online csalások elleni küzdelemben nemcsak hivatásos rendőrök, hanem informatikusok és más szakterületek munkatársai is részt vesznek, akik a Mátrix Projekt program keretében dolgoznak.

A pénzintézetek ügyfelei a célkeresztben

A bankok és a nyomozó hatóságok közötti együttműködés kiemelten fontos a vagyon védelme és visszaszerzése érdekében. Az ORFK és az OTP Bank Nyrt. közötti együttműködési keret-megállapodás hatékonyságot növelt, és más pénzintézetek is jelezték kooperációs szándékukat.