Orosz drónok támadása Harkivban és a JSz-7-es szupertank felújítása

Négy ember életét vesztette és tíz további személy megsérült, amikor orosz drónok támadást hajtottak végre Harkivban, Ukrajna egykori második legnépesebb városában, jelentette a Kyiv Independent hivatalos forrásokra hivatkozva, amit a Reuters is megerősített.

A támadás során életét vesztette egy civil személy és három mentős, akik egy korábbi orosz támadás áldozatainak segítésére érkeztek a helyszínre. A sérültek között van egy súlyos állapotban lévő 49 éves férfi is, de minden érintett orvosi ellátásban részesült.

A dróncsapások helyi idő szerint hajnali egykor érték a várost, és több többemeletes épület is megrongálódott a támadás következtében. Harkiv gyakori célpontja az orosz drón- és rakétatámadásoknak, a múlt héten egy ember halt meg hasonló akció miatt, a hónap elején pedig egy ipari területet ért rakétatámadásban öt ember vesztette életét.

Az ukrán védelmi minisztérium szerint az elmúlt éjjel összesen 20 Sahed drón lépett be az ország légterébe, amelyek többségét Harkiv városa ellen indították. Az ukrán légvédelem azonban csak 11-et, azaz 55%-át tudta lelőni ezeknek a drónoknak, ami aggasztóan alacsony teljesítménynek számít, és különösen aggasztó, mivel a Sahed drónok nem számítanak a legmodernebb eszközöknek.

Harkiv 2022 nyaráig volt közvetlenül a frontvonalban, azonban egy sikeres ukrán ellentámadás eredményeként az orosz erőket több mint 130 kilométerrel keletebbre sikerült szorítani, így lényegében kiszorítva őket Harkiv megyéből. Ennek ellenére a városra továbbra is fenyegetés nehezedik, és az elmúlt hetekben Oroszország fokozta a villamosenergia- és más infrastruktúra elleni támadásait, a harkivi polgármester is áramkimaradásokra figyelmeztetett. Az amerikai Institute for the Study of War elemzése szerint az oroszok az összehangolt drón- és rakétacsapásokkal szeretnék elérni, hogy az ukránok a légvédelmi infrastruktúrát telepítsék át a kritikus fontosságú energiatermelő infrastruktúra mellé, ezzel megosztva a figyelmet és csökkentve a vadászgépekre leselkedő veszélyt.

Egy helyi lakos, Andrej szavai szerint: „Élünk, ez sem kis dolog manapság”, ami jól tükrözi a folyamatos konfliktusban élő város lakóinak helyzetét.

Az Oroszország által Ukrajna ellen indított támadás eredetileg villámháborúnak indult, de Ukrajna nem csak hogy ellenállt, hanem 2022 nyarától kezdve látványos ellentámadásokat is indított. A 2023-as ellentámadás azonban szárazföldön kudarcot vallott, és bár a Fekete-tengeren sikerült előnyöket szerezniük, február közepén egy stratégiailag fontos várost kellett feladniuk Kelet-Ukrajnában. Az ISW jelentése szerint az oroszok összehangolt műveleteikkel felül tudnak kerekedni a frontvonalon az ukránokon, ami jelentős területi növekedést eredményezhet számukra, és döntéskényszerbe kerülhet az ukrán hadvezetés.

Miközben a harcok folytatódnak, az orosz hadmérnökök egy kis csapata elkezdett dolgozni azon, hogy működőképessé tegyék a Szovjetunió egyik legnagyobb, legnehezebb harckocsi-prototípusát, az Objekt 260 néven is ismert JSz-7-est. A Joszif Sztálin után elnevezett JSz-7-es, vagy ISz-7-es egy hatalmas méretű szovjet kísérleti nehézharckocsi volt, amelyet az 1950-es évek végéig teszteltek, de sosem került sorozatgyártásra. A felújítás célja valószínűleg a történelmi emlékezet ápolása, és nem a harckocsi Ukrajnába küldése. A JSz-7-es az egyik legnagyobb, legnehezebb harckocsi, melyet a szovjet hadiipar valaha előállított, és számos dizájnelemet átemeltek belőle a későbbi JSz-10 / T-10 nehézharckocsiba.

A nyugati szankciók hatására az orosz mérnökök nehezen tudják megjavítani azokat az olajfinomítókat, melyeket az ukrán erők megrongáltak. A Lukoil orosz olajvállalat mérnökei jelentős problémával szembesültek, amikor a NORSI finomítójukban egy turbina meghibásodott, és mivel az amerikai UOP cég, amely rendelkezett a szükséges tudással és technológiával a javításhoz, 2022 februárjában kivonult Oroszországból, az egész egység leállt és azóta sem üzemel. A finomító benzingyártó kapacitása 40%-kal csökkent, és bár orosz cégek dolgoznak a pótalkatrészek gyártásán, a javítási munkálatok lassan haladnak a nyugati alkatrészek hiánya miatt. Két forrás szerint a Lukoil kínai cégeket kért fel egyik egységük javítására, ami gyakran teljes cserét igényelhetne.