A kutyák „g faktora” és annak jelentősége

Az ELTE Etológia Tanszék kutatói felfedezték, hogy a kutyáknál is létezik az úgynevezett „g faktor”, amely az intelligencia egyik alappillére és hasonló öregedési mintázatot mutat, mint az emberi „g faktor”.

Az emberek esetében a különböző kognitív tesztek teljesítménye közötti összefüggés ismert, ahol az egyik területen való jó teljesítmény általában más területeken is magasabb képességeket sejtet. Az emberi kognitív képességek egy hierarchikus rendszerben szerveződnek, amelynek csúcsán az általános kognitív faktor, a „g faktor” áll. Ez a faktor összekapcsolódik a tanulmányi és munkahelyi sikerességgel is. A kutatók most kutyáknál is hasonló általános kognitív faktor létezését vizsgálták, és eredményeiket a GeroScience folyóiratban publikálták.

Turcsán Borbála, a tanulmány egyik vezető szerzője szerint a kutyák kognitív képességeinek vizsgálata során eddig kevés figyelmet fordítottak az egyedek közötti különbségekre és azok okaira. A kutatók egy hét feladatból álló tesztsorozatot alkalmaztak, amellyel 129 három és tizenöt év közötti családi kutya kognitív teljesítményét mérték fel két és fél éven keresztül. A tesztek eredményei szerint a kutyák kognitív teljesítménye is hierarchikus struktúrát alkot.

A kutatók két átfogóbb kognitív készséget is azonosítottak: az önálló problémamegoldást és a tanulási képességet, amelyek egymással is összefüggésben álltak. Faragó Tamás, az Etológia Tanszék kutatója elmondta, hogy a magasabb g faktor értékű kutyák jobban teljesítettek ismeretlen környezet felfedezésében és új dolgok iránti érdeklődésben. A kutatók a kutyák személyiségét is vizsgálták, és megállapították, hogy a „g faktor értéke” összefügg a kutyák aktivitásával, képzettségével és képezhetőségével is.

Az öregedéskutatás terén is hasznosak lehetnek ezek a megállapítások. Bognár Zsófia, a tanulmány másik vezető szerzője szerint a kutyák kognitív képességeinek összefüggése azt jelentheti, hogy az öregedéssel járó romlásuk sem független egymástól. A kutatók rámutattak, hogy a g faktor értéke csökken az életkor előrehaladtával, és az egészségi állapot is befolyásolja ezt a folyamatot. A memória és az asszociációs tanulási képesség hanyatlását további tényezők is befolyásolják, ami hasonlít az emberi öregedési mintázathoz. Kubinyi Enikő, az MTA-ELTE Lendület Társállat Kutatócsoport és a Szenior Családi Kutya Program vezetője szerint a kutya kiváló modell az öregedéskutatás számára.