A sebességváltó tündöklése és bukása
Az elektromos autók elterjedésével a kézi sebességváltók kora leáldozóban van, ám egyes piacokon még mindig nagy az igény rájuk. Egy jelentős gyártó újításainak köszönhetően a kézi sebességváltók mégis fennmaradhatnak, ha létezik rá kereslet.
A szkeumorfizmus olyan tárgyak megjelenítését jelenti a digitális felületeken, amelyek a korábbi világ tárgyait idézik, mint például a virtuális potméterek vagy a mentés gombon lévő flopilemez ikon. Az autóiparban is találkozhatunk szkeumorfizmusokkal, mint a luxusautók zongoralakkja vagy az elektromos autók szintetikus motorhangja.
Az első autókban még nem volt sebességváltó, az első háromsebességes kapcsolót 1891-ben építették be, mely még nem volt szinkronizált. A szinkrongyűrűk, amelyek a sima váltást biztosították, csak az 1950-es évekre terjedtek el mindenütt. Az amerikaiak a kormányváltókat, míg Európában a padlóra szerelt botváltókat részesítették előnyben, amelyek közül utóbbi maradt fenn.
Az elektromos autók esetében nincs szükség sebességváltóra, mivel a motorok fordulatszáma szabadon állítható, és a nyomatékuk állandó. Az Amerikai Egyesült Államokban a kézi sebességváltók népszerűsége növekedett az elmúlt években, a korábbi 1 százalékról közel 2 százalékra emelkedtek az eladások.
A Toyota egy teljesen virtuális kéziváltó rendszert fejlesztett ki, amely a régi sebességváltók érzetét és viselkedését utánozza, beleértve egy kamu kuplungpedált is. A rendszer annyira szkeumorf, hogy visszaváltáskor emeli a motorféket, ami az elektromos autóknál energiát visszatermel. A japán gyártó szabadalmaztatta az ötletet, ami azt jelentheti, hogy ha más gyártók is szeretnék alkalmazni, csak borsos felárért kapható kiegészítőként lesz elérhető.
(CNN, Wikipedia)