Váratlan felfedezés: 49 új galaxis a MeerKAT rádióteleszkóppal

A Nemzetközi Rádiócsillagászati Kutatóközpont tudósai hidrogéngáz kutatása közben, mindössze három óra alatt 49 korábban ismeretlen galaxist fedeztek fel.

A csillagászok régóta törekednek az univerzum galaxisainak számának megbecsülésére. A Hubble űrteleszkóp és más távcsövek mélyűr-felvételei alapján a becslések szerint a látható világegyetemben körülbelül 100 milliárd galaxis található. Egy 2016-os tanulmány azonban már 2 billió galaxis létezését valószínűsítette, megjegyezve, hogy ezek többsége a távolság és a halvány fény miatt nem látható.

A dél-afrikai MeerKAT rádióteleszkóp segítségével Marcin Glowacki és munkatársai egy adott galaxisban hidrogéngáz után kutatva bukkantak rá a 49 új galaxisra, amelyek felfedezése váratlan eredményt hozott a kutatók számára.

Ed Elson, a Western Cape Egyetem tudósa és a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society szaklapban megjelent tanulmány társszerzője kiemelte, hogy a felfedezés bemutatja a MeerKAT rádióteleszkóp rendkívüli erejét.

A kutatás során az eredetileg vizsgált galaxisban nem találtak hidrogént, azonban a felfedezett 49 galaxis gazdag gázokban. Néhányuk halmazokba rendeződik, míg három galaxist a gázok kötnek össze. Ezen galaxisok közül a központi galaxisban aktív csillagkeletkezés zajlik, amely elszívja a gázt a környező két galaxisból, így azok előbb-utóbb inaktívvá válhatnak.

Glowacki a felfedezést aranyrögök megtalálásához hasonlította, kiemelve annak tudományos értékét.