Az Orlai Produkció repertoárja a kezdetek óta alapvetően kortárs művekre épül. A választás tudatos,
hiszen a világról, amelyben élünk, érzéseinkről, a bennünket foglalkoztató dolgokról a legérvényesebben a kortárs drámák fogalmaznak, a színház pedig a párbeszéd helye.
Kerékgyártó István állandó témái a karriertörténetek, a nagyon magasról az elképzelhetetlen mélybe
való zuhanás, a hatalom és a pénz amorálissá tevő hatása. Új drámája, a Skorpió műfaját tekintve
tragikomédia, amely látleletet ad jelünkről és közelmúltunkról; az Orlai Produkciónál bemutatott korábbi darabjával, a Hurokkal szemben azonban nem széles társadalmi tablót mutat. Ezúttal egy 2000 és 2025 között játszódó családtörténet, egy nagyvállalkozó és fiai sorsának prizmáján át érthetjük meg a rendszerváltás máig ható ellentmondásosságát, amelynek sötét oldala a legújabb kori Magyarországra is árnyékot vet.
Király Ferenc és fiainak sorsa egyszerre idézi a nagy klasszikusokat és a kortárs popkultúrát: valahol a
Lear király, a Keresztapa és az Utódlás háromszögében helyezhető el. A Skorpió a rendszerváltás győzteseiről szól, a győzelem minden gyomorforgató mocskával.
– fogalmazott Kerékgyártó István, aki szerint majd talán a rendszerváltás utáni harmadik, negyedik generáció a morálra támaszkodva, tiszta lelkiismerettel hozhatja meg a döntéseit, úgy érve el saját boldogulását, hogy a közérdekekre is messzemenően figyelemmel lesz.
A Skorpió társadalmunk gyengeségeinek analízisét adja. A darab létrejöttében komoly szerepet játszott a kortárs magyar irodalomra érzékeny Máté Gábor rendező, aki Török Tamara dramaturggal együtt segítette a szerzőt.
– mondta el a darab kapcsán Máté Gábor, aki azt is hozzátette, hogy a Skorpió témájában a hatalom és a vezetői tisztség átadását illetően is van mondandója.
Fotó: Takács Attila