Az Orlai Produkció repertoárja a kezdetek óta alapvetően kortárs művekre épül. A választás tudatos,
hiszen a világról, amelyben élünk, érzéseinkről, a bennünket foglalkoztató dolgokról a legérvényesebben a kortárs drámák fogalmaznak, a színház pedig a párbeszéd helye.

Kerékgyártó István állandó témái a karriertörténetek, a nagyon magasról az elképzelhetetlen mélybe
való zuhanás, a hatalom és a pénz amorálissá tevő hatása. Új drámája, a Skorpió műfaját tekintve
tragikomédia, amely látleletet ad jelünkről és közelmúltunkról; az Orlai Produkciónál bemutatott korábbi darabjával, a Hurokkal szemben azonban nem széles társadalmi tablót mutat. Ezúttal egy 2000 és 2025 között játszódó családtörténet, egy nagyvállalkozó és fiai sorsának prizmáján át érthetjük meg a rendszerváltás máig ható ellentmondásosságát, amelynek sötét oldala a legújabb kori Magyarországra is árnyékot vet.

Király Ferenc és fiainak sorsa egyszerre idézi a nagy klasszikusokat és a kortárs popkultúrát: valahol a
Lear király, a Keresztapa és az Utódlás háromszögében helyezhető el. A Skorpió a rendszerváltás győzteseiről szól, a győzelem minden gyomorforgató mocskával.

Mindegyik szereplőt több, általam ismert személyből gyúrtam össze. Amúgy meg az alapítók nem jelentéktelen hányada igencsak hasonlít egymáshoz. Közös vonásuk, hogy okosak, erőszakosak, nem ismernek akadályokat, ezért céljuk eléréséhez szinte minden eszközt megengedhetőnek tartanak. A környezetükben idővel egyre kevésbé viselik el a kreatív figurákat, bólogató Jánosokkal veszik körül magukat

– fogalmazott Kerékgyártó István, aki szerint majd talán a rendszerváltás utáni harmadik, negyedik generáció a morálra támaszkodva, tiszta lelkiismerettel hozhatja meg a döntéseit, úgy érve el saját boldogulását, hogy a közérdekekre is messzemenően figyelemmel lesz.

A Skorpió társadalmunk gyengeségeinek analízisét adja. A darab létrejöttében komoly szerepet játszott a kortárs magyar irodalomra érzékeny Máté Gábor rendező, aki Török Tamara dramaturggal együtt  segítette a szerzőt.

Valahogy romantikusabbnak képzeltem a demokráciát, és amit kaptunk helyette, idővel csalódást okozott nekem. A rendszerváltáskor azt reméltem, mint mindenki más, hogy innentől kezdve sokkal jobb lesz, de a következő egy-két évben már pontosan lehetett látni, hogy nincs logikai összefüggés a személyi szabadság és a társadalmi igazságosság között. Ma már azt is látom, hogy minden olyan probléma, ami azokban az években előjött, napjainkig gyűrűzik tovább

– mondta el a darab kapcsán Máté Gábor, aki azt is hozzátette, hogy a Skorpió témájában a hatalom és a vezetői tisztség átadását illetően is van mondandója.


Fotó: Takács Attila