Szabadság, szerelem! E kettő kell nekem - írta Petőfi, és meg is kapta mindkettőt, ha még oly rövid ideig is. Hogy hogyan, arra ad érdekes választ ad a show, amelyben a TulipánTündér Produkció a hagyományos hazai irodalmi kánontól eltérő hangot üt meg lánglelkű költőnkkel kapcsolatban. 

A hőstettek mögötti huszonéves fiatal emberi oldalára koncentrál, megmutatva, hogy a politikus celeb milyen a magánéletében. Ugyankkor azt is látjuk, hogyan teremt maga köré - a mai celebeket megszégyenítő módon - sztárkultuszt: magánéletének intim részleteit megosztva a pletykákra éhes nagyközönséggel, felesége tudtán kívül kiadatva az általa írt naplóját, mintha csak az Instán posztolna magukról.

Tény, hogy még a márciusi napokban is a magyar nemzet egyik kedvence voltam... néhány hét, s íme egyike vagyok a leggyűlöltebb embereknek. Minden elmenő hazafiúi kötelességének tartja egy-egy követ hajítani rám

- szól az egyik bejegyzés, amely jól tükrözi a közhangulat esetleges változása által kiváltott lelki vivódást, ami a mai youtuberek, tiktokerek állandó hajtóereje az új és újabb, egyre vadabb megnyilvánulásokra.

És ennek ma kellett történnie, hogy engem, mint orosz spiont, mint hazaárulót, agyon akart verni a magyar nép, ma június 15-én... ma három hónapja, hogy március 15-dike volt, midőn első valék azok közt, kik a magyar nép szabadságáért szót emeltek, síkraszálltak

- jön az újabb önreflexió.

Vállaltan a Z-generációra lett kalibrálva a darab, a TikTok zenei világát idézi meg gyorsan váltakozó dalaival, amelyeket nem is Petőfi eredeti verseinek megzenésítésével poprockosított Hujber Szabolcs, hanem az általuk ihletett szövegekre húzott mai köntöst: AKC Misi és Filo saját rap számai egészítik ki a Bella Máté, Furák Péter és Jancsó Gábor által írt dalokat, amelyeket Ember Márk és Schoblocher Barbara ad elő, míg a prózai szerepeket Tóth Mátyás és Staub Viktória játssza.

Műfajilag koncertszínházat látunk, ami tempós történetmeséléssel és az idősíkok közötti ide-oda ugrálásokkal teremt korszerű előadást, a nézőre bízva a történet összerakását a felvillantott mozaikokból. Nem egy lineáris sztorit mutatnak be, sokkal inkább Petőfi és Szendrey Júlia életének sarkalatos problémáit emelik ki. 

Az irodalmi szöveggyűjtemény mögött lévő fiatalt akartam bemutatni, hogy ne a kötelező versmagolás jusson eszünkbe róla

- mondta el Almási-Tóth András rendező, akit a berögzült Petőfi-kép dekonstrukciója izgatott.

A darab üzenete szerinte az, hogy az eleve elrendeltetett szerepeket egyáltalán nem könnyű végigvinni, az események sodrásában születő pillanatnyi döntéseinken múlik, hogyan emlékeznek majd ránk a következő nemzedékek.

Fotó: Wolfy