Amikor az orvosi egyetemre járó lányom a múlt héten benyújtotta a számlát, hogy fizessem a Medicina által kiadott tankönyvét, ami 40 ezer forintba kerül, leesett az állam. Még ha a teljes tankönyvcsomag kerülne ennyibe, akkor is sokallnám, nemhogy egyetlen tárgyhoz tartozó kiadvány!

Az iskolakezdés minden család pénztárcáját megterheli, és ebben nagy része van nemcsak a tanszereknek, de az iskolán kívüli plusz könyveknek, fejlesztő füzeteknek is. Van azonban néhány trükk, amivel rengeteget spórolhatunk:

  • sok iskolának a könyvtárából is ki lehet kölcsönözni a szükséges irodalmat, és elég az év végén visszaadni, hogy majd a következő évfolyam is ugyanígy megkaphassa, feltéve, hogy nem változik menet közben az anyag;
  • spórolást jelenthet az is, ha utánanézünk, lehet-e használtan vásárolni az adott kiadványt;
  • de akár össze is állhatunk az osztálytársak szüleivel, hogy kedvezményt kapjunk, így a szállítási költség is szétoszlik;
  • szintén kedvezőbb áron juthatunk hozzá, ha a papír alapú könyv helyett E-könyvet vagy hangoskönyvet választunk.

A covid időszak alatt a könyvpiac leginkább az online vásárlás felé tolódott el és ez a tendencia a mai napig jellemző. Noha a könyvesboltok már jó ideje nyitva vannak, az online jelenlét most már elengedhetetlen még a legkisebb könyvforgalmazónak is.

Szülőként nem is csoda, hogy elveszünk a kínálatban, illetve azt sem tudjuk, hogyan keressünk,

ha mondjuk egy matematikai fejlesztő vagy gyakorló könyvet vásárolnánk csemeténknek.

A kereséseknél általában jellemző, hogy egy folyamatos szűkítés mentén zajlanak. A könyvek esetében például először egy nagyobb halmazra keresünk rá, mondjuk arra, hogy matematika fejlesztő könyv, később pedig a sok találatot látva elkezdünk szűkíteni. Megadjuk a korosztályt, a pontosabb feladatokat, amelyekkel fejleszteni szeretnénk, majd a még mindig sok találatot látva elkezdünk rákeresni konkrétan a számunkra szimpatikus kiadványokra szerző és cím szerint is. Ez azonban nagyon sok időt el tud venni, ezért sokan hajlamosak az első találatra kattintani és onnan rendelni

- magyarázta a keresési szokásokat Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője.Sokan nem is gondolnák, de nem kevés pénzt takaríthatunk meg azzal, ha nem állunk meg feltétlenül az első ajánlatnál, hanem tovább böngészünk vagy épp specifikusabban keresünk. 

Jó szolgálatot tesz, ha jól használjuk a keresőt. Végezhetünk például összehasonlításokat árban, szállítási költségben, és már itt sokkal jobban járhatunk anyagilag, mint ha az első találatnál megállnánk

- adott egy újabb ötletet Ludánszki Edit marketing specialista.

Persze azok, akik el szeretnék nekünk adni a portékájukat, ugyanúgy ismerik ezeket a törvényszerűségeket. Hiszen nekik sem mindegy, hogy hányadik találatként vagy milyen kedvező feltételekkel jelennek meg egy-egy kereséskor. Sok bolt ha előbb nem, hát a covid időszak alatt az online értékesítésre helyezte a hangsúlyt, ám jó páran nem voltak felkészülve a hatékony online jelenlétre. A keresőmotorok nem listázták őket hatékonyan, így kevesebb eséllyel jelentek megy egy-egy keresésnél.

Főként a kisebb-közepes online könyvesboltok számára nagy lehetőség a keresőoptimalizálás, hiszen meglehetősen összetettek az okok, amiért előkelő helyre sorol egy webshopot a keresőmotor. Nyilván a nagy webáruházak a szélesebb jelenlét miatt kedvezőbb helyzetben vannak

- magyarázta a szakember.Szesztay Péter szerint a legegyszerűbb megoldások sok esetben azért nem tudnak megvalósulni, mert a kis webáruházak nem fordítanak kellő figyelmet erre, illetve nincs kapacitásuk a plusz feladatokra. Szerinte azonban mindenre van megoldás.

Számos olyan megoldás van, amelyekkel egy kisebb online könyvesbolt is labdába rúghat az online versenyben. Ha csak a legegyszerűbbet vesszük, érdemes a termékkínálatot minél szerteágazóbb és pontosabb szűrési feltételek mentén kategorizálni, hogy minél több releváns találatban megjelenjenek. Nyilván a kínálat bővítése még nagyobb jelenlétet hoz, ám ha erre nincs mód, a kulcsszavak bővítése akkor is hatékony tud lenni. A weboldalak hitelességét különböző partnerszerződésekkel lehet tovább generálni, mondjuk könyvkritikák megjelentetésével, ahol linkek mutatnak az adott kiadványra. Szintén hatásos lehet egy blog elhelyezése is az oldalon, akár könyves toplistákkal, akár egyéb releváns tartalommal megtöltve

- sorolta a lehetőségeket a szakember, aki szerint ahhoz, hogy hosszú távon a Google találati lista előkelő helyét foglalja el egy weboldal, a SEO-val foglalkozó cégek számos olyan tippet is tudnak adni, amelyek később automatizáltan működnek.

Fotó: Pixabay