A lövészetet a gyermekek a fakultáció keretén belül sajátítják majd el, ehhez azonban szükség lesz a fegyverekről és lőszerekről szóló törvénytervezetet módosítani annak érdekében, hogy használati jogcímet teremtsenek a légfegyverek oktatási célú igénybevételéhez és sajátos biztonsági rendszabályokat állapítsanak meg az emberi élet kioltására nem alkalmas eszközökkel történő lőgyakorlatokhoz, - adta hírül a 24.hu.

Egy másik rendelettervezet azt pontosítaná, kik taníthatnák a honvédelem tantárgyat, pedagógusként. A honvédelmi nevelés-oktatás keretében egyéb foglalkozás tartására és a honvédelem tantárgy oktatására pedagógus munkakörben fő szabályként az lesz alkalmazható, aki
• felsőfokú végzettséggel és katonai szakképzettséggel rendelkezik, vagy
• érettségivel rendelkezik és részt vett honvéd altiszt vagy azzal egyenértékű képzésben.

Azt írták, cél, hogy a tantárgyat olyan katonák oktassák, akik a nevelő (oktatói) testület tagjaként a tanórai tevékenységen túl is képesek az iskolai honvédelmi nevelési feladatokban aktívan részt venni.

Kadétiskolások gyakorlaton. A kelet-ukrajnai konfliktus és a Krím elfoglalása után az orosz vezetés ideológiája szerint még inkább nőtt a katonai oktatás jelentősége. Vlagyimir Putyin elnök egyre nyíltabban beszél arról, hogy Oroszországot ellenséges erők veszik körül, ezért a katonai felkészítés és a hadiipar felpörgetése egyre fontosabb helyet kap a Kreml céljai között.

Fotó: Eduard Korniyenko / Reuters

Korábban a tárca azt közölte, hogy a honvédelem választható tantárgy lesz a 2023/2024-es tanévtől a középiskolákban, a szabad órakeret terhére.
Néhány hete Rétvári Bence államtitkár arról számolt be, hogy országosan 120 iskolában indulhat el a tantárgy oktatása a következő tanévtől olyan szakemberekkel, akiknek


a próbaoktatás megkezdése előtt szakmai, pedagógiai, tanügyigazgatási és módszertani felkészítésen kell részt venniük.

A megkérdezett szülők egyelőre vegyes érzésekkel fogadják az ötletet, de volt pár megválaszolatlan felvetésük, melyre most egy iskolapszichológus, Váradi-Nagy Emőke ad választ.


FH: Azt még nem tudjuk, hogyan válogatják ki azt a több, mint 200 gyermeket, akik légfegyverrel lőhetnek majd, de volt a megkérdezett szülők között olyan, aki emiatt aggodalmát fejezte ki.
VNE:  Az aggodalom teljesen érthető. Ma az egész társadalomra elmondható, hogy szinte mindenki valamilyen mértékben mentálisan beteg. Ugyanez érvényes a kiskamaszokra és kamaszokra is. Csak remélni tudom, hogy a gyermekeket szakképzett pszichológusok választják majd ki, bár erre kevés esélyt látok.

FH: Az egyik válaszadó édesanya véleménye az volt, hogy ezeket a gyerekeket sokkal inkább az életre és nem a lövészetre kellene oktatni. Te hogyan látod ezt?

VNE: A gyermekek hatalmas százaléka elmagányosodással, dühkezelési problémákkal, szorongással és a depresszió különböző mértékével jár az iskolába. Ennek oka a teljesítményszorongás, a családon belüli szülő konfliktus és persze a kortárscsoport szétzüllesztése társadalmi szinten.

Ezek a gyerekek már minden szart megéltek!

Nem fegyvert adnék a kezükbe, hanem kulcsot önmagukhoz. Ehhez lenne igazán nagy szükség. Volt a Covid 19. Nem volt gyermek, aki valahonnan ne hallotta volna, hogy mind meg fogunk halni. Össze voltak zárva a szülőkkel, akik nagyon pici kivétellel, de mind arról beszéltek a nap 24 órájában, ki halt meg, hányan haltak meg, a gyerekek meg utána leültek az online térbe tanulni. Ez volt az első mozzanat, ahol kihúzták a lábuk alól a talajt.

Utána persze jött a háború, a válság, és észre sem vettük, ahogy kinyírtuk legalább egy generáció lelkét, mert elfelejtettünk foglalkozni velük.

Na most ezeknek a gyerekeknek szeretnénk honvédelmet oktatni és fegyverhasználatra tanítani őket. Nem tenném.

Sokan az online lövöldözős játékok valóságába menekülnek, mert az megnyugtatja őket, ha lőnek, harcolnak és körülöttük vér folyik. Ha azt látják, hogy ez a kényelmetlen hétköznapokban is lehet valóság, komoly gondok adódhatnak, mondom ezt úgy, hogy nem ismerem a tantárgyi keretrendszerét a honvédelem órának és azt sem, miként történik majd a kiválasztása a több, mint 200 gyermeknek.
De hiszem és vallom, hogy legalább ekkora hangsúlyt kellene fektetni a gyermekek mentális egészségének nevelésébe is, ami sehol nem valósul meg.

Persze van etika és hittan óra, de ezek tantárgyi szinten sem adják azt, amire a mai gyermeknek szüksége lenne.

Kiemelt kép: Eduard Korniyenko / Reuters