Miközben iszonyatos mértékben pörög az energiaital biznisz, egyre másra érkeznek a hírek, hogy a túlzott fogyasztása halálos is lehet.
Most egy miskolci, 18 éves, kétgyermekes családapa fekszik az intenzív osztályon, miután koffeinmérgezést kapott. Egy karton energiaital fogyott el nála alig egy hét alatt és víz helyett is azt itta.


Miközben jobbulást remélünk a fiatal édesapának, kíváncsiak lettünk, hol tart most az energiaital fogyasztási szokás, valóban annyira hatásos-e, mint remélik.


18 év alatt nem vásárolható


Annak ellenére, hogy ezeknek az italoknak a vásárlását törvény szabályozza, a helyzet az, hogy az iskolák napi szintű harcot vívnak ellene.
Szabó Klára budapesti középiskolai tanárnő szerint törvény ide vagy oda, tömegesen fogyasztanak gyerekek kora reggel az iskola előtt vagy akár az iskolában is energiaitalt.


Nincs olyan nap, hogy ne látnánk gyerekeket energiaitalt fogyasztani reggelente az iskola előtt. Hiába a törvényi szabályozás, a sarki kisboltok nem fognak szólni, ha a fornetti mellé bekerül az energiaital. Ha nem a saját szememmel látom, nem állítanám ennyire biztosra, de még sosem láttam, hogy bármilyen korú gyermektől személyigazolványt kértek volna, amikor kifizette a kasszánál az energiaitalt.
A helyzet pedig az, hogy amíg a gyermek az iskola területére nem lép, nagyon bele sem tudunk szólni abba, mit csinálnak. Persze jelezzük nekik, hogy nem oké az ital fogyasztása, megannyi osztályfőnöki órát töltünk el többek között az energiaital fogyasztásának veszélyeit ismertetve, de olyan, mintha a falnak beszélnénk.
A másik pedig a szülők kérdése. Ha otthon apuka megvesz egy kartonnal, a gyermek észrevétlen is elvesz belőle. Minta és annak követése hatalmas mértékben nyom a latba, mint ahogyan nyilván a kortársak is. Hiszen, ha az egyik gyermek fogyasztja, előbb-utóbb fogyasztóvá válik a másik is.


Tarnai Zsanett pszichológus szerint az energiaital fogyasztási kultúrának ma hazánkban is számos területe van.


Ilyen italt szerezni menőség a fiatalok számára. Kifejezetten, ha még nincs 18 éves. Egyfajta státusz szimbólum, mely a megtehetem, a van rá pénzem és a fáradt vagyok, mert olyan elfoglalt vagyok figyelemfelkelésig. Ezek mindegyike meghatározza a mai kamaszokat, akik nem kifejezetten azért nyúlnak majd ezekhez a készítményekhez, mert valóban elfáradnak, hanem mert menő, felnőttes, vagány. Ugyanúgy, mint annak idején, amikor egy-egy szál cigarettát vettünk ki anyuék dobozából és füstöltük el a játszótér mögötti padon. Ez azonban ennél sokkal több veszélyt rejt magában.
Arról nem beszélve, hogy saját magamról tudom, egy idő után meg sem érzem az energiaital hatását. Évekig fogyasztottam én is. Kávé, energiaital volt a két élénkítő szer, naponta kettő általában. Aztán rájöttem, hogy annyira hozzászokott a szervezetem a koffeinhez, hogy semmi hatását nem éreztem.
Így a reggeli kávé maradt a rutin részeként és nem iszom sem többet, sem mást már.
Azt pedig csak csendben súgom meg, hogy attól, mert nem pörgünk a koffeintől, még nem jelenti azt, hogy a szívünk nem érzi annak hatását.


Törvény szabályozza tehát az energiaital fogyasztását:


A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 16/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „16/A. § (1) Tilos tizennyolcadik életévét be nem töltött személy részére – a kizárólag orvosi rendelvényre kiadható gyógyszer kivételével – alkoholtartalmú italt, tovább á tizennegyedik életévét be nem töltött személy részére energiaitalt értékesíteni, illetve kiszolgálni.


2022-ben világszerte összesen 11,582 milliárd doboz Red Bullt adtak el, ami 18,1%-os növekedést jelent az amúgy is nagyon sikeres 2021-es évhez képest. A csoport forgalma 23,9%-kal, 7,816 milliárd euróról 9,684 milliárd euróra nőtt. 2022 végén a Red Bull 175 országban 15 779 főt foglalkoztatott (2021 végén: 13 610 főt 172 országban) – olvasható a weboldalukon.

Versenytársa a Hell Energy már kissé visszafogottabban fogalmaz:


A HELL ENERGY a világ egyik leggyorsabban fejlődő FMCG márkája, amit gyors sikere és robbanásszerűen bővülő export piaca is bizonyít. A 100%-ban magyar brand 2006-ban született és 2010-re Magyarországon piacvezető lett, a nemzetközi energiaital-piacon pedig – mára közel 50 országból álló exportpiaccal – meghatározó szereplővé vált. Hazánkon kívül többek között Romániában, Görögországban, Szlovákiában, Bulgáriában, Bosznia-Hercegovinában, Szlovákiában, Horvátországban és Cipruson is piacvezető.

Arról, hogy hazánkban hányan vesztették életüket koffein túladagolásban vagy az energiaital fogyasztásának következményeként, nincs pontos adat. Amennyiben lesz, újabb cikkben foglalkozunk a témával.