Az ideinél összességében 29 százalékkal fognak többe kerülni az autópálya-matricák – ezt a Menedzsment Fórum számolta ki a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-től a közérdekű adatigénylésükre kapott adatok alapján. A NÚSZ a lap rendelkezésére bocsátotta, hogy idén augusztus végéig mennyi fogyott a különböző fajtájú és időtartamra szóló matricákból, a lap ez alapján számolt.

A Telex által szemlézett bonyolult számításra azért volt szükség, mert idén először nem egységesen, az augusztusi, idén 15,6 százalékos éves inflációval emelték meg az útdíjhasználati díjat. A differenciált emelés azt jelentette, hogy voltak csak 5 százalékkal dráguló matricák, de olyanok is, amelyek 40-70 százalékkal kerülnek többe.

A Menedzsment Fórum birtokába került adatok szerint az értékesített matricák zöme 10 napos, illetve havi időtávra szól: a nyolc hónap alatt eladott 11,3 millió matricának több mint a fele (6,4 millió darab) 10 napra volt érvényes, további nagyjából 2 millió volt az egy hónapra szóló.

Az eladott éves matricák közül a megyeiek száma 2,3 millió volt, ami nagyjából az értékesített mennyiség 20 százaléka. Éves országos matricából viszont mindössze 580 ezer fogyott, ami csak az 5 százaléka az összes értékesítettnek.

A Telex szemléje szerint ez azért is figyelemre méltó, mert a kormány szeptemberi közleménye a címében is azt emelte ki, hogy

„A tervezettnél kevésbé nő jövőre az éves útdíj-matricák ára” – vagyis azoké, amit az autósok negyede vásárol.

Illetve annyi sem: feltehetően szeptember-december között is fognak még 10 napos és havi matricát vásárolni az autósok, éveset viszont biztosan nem (hiszen az nem 12 hónapra, hanem egy naptári évre szól – pontosabban a naptári év utáni esztendő január 31-ig).

A Menedzsment Fórum a NÚSZ válaszából megtudta, hogy a 11,3 millió matricából csaknem 10 milliót (vagyis majdnem a 90 százalékát) a D1 díjkategóriára, azaz személyautókra vásárolták meg, amiből 5,7 millió heti volt.

A lap szerint

az autópályák matricás útdíjából származó bevétel, ami idén augusztus végéig 79 milliárd forint volt, jövőre az év első nyolc hónapjában – ha nem változnak a sofőrök matricavásárlási szokásai, azaz jövőre is ilyen mennyiségben vásárolják ezeket a termékeket – 102 milliárd forintra nő.

Ez 29 százalékos emelkedést jelent, vagyis az autósoknak az átlagos használatból kiindulva várhatóan ennyivel több útdíjat kell fizetniük.

A Telex beszámolójában hozzátette: az már csak külön érdekessége a dolognak, hogy

a pénz nem az államé lesz, hanem az autópályák építésére és üzemeltetésére kiírt 35 éves koncessziót tavasszal elnyert, a kormány közelébe erősen beágyazott konzorciumé.

Mint ismeretes, szeptember elsejétől 1237 kilométernyi autópálya a Mészáros Lőrinchez és más kormányhoz közeli magántőkealapokhoz, illetve alvállalkozóikhoz köthető Themis konzorcium kezelésébe került.

A Telex cikkében arra emlékeztetett, hogy október 6. óta ezt a koncessziót a Lázár János vezette építési és beruházási tárca felügyeli, vagyis ismét összetalálkozik Lázár és Rogán, bár a dolgok mostani állása szerint viaskodás helyett ezúttal egymásra lesznek utalva, legalábbis ami az útügyet illeti.

Illusztrációs fotó: Facebook/Magyar Közút Nonprofit Zrt. oldala