A Magyar Közút kezében – a szerkesztőségünkhöz is eljuttatott közlemény szerint – mindössze 291 kilométernyi gyorsforgalmi út marad.

Jövő héttől ezek a cégek látják el a magyarországi autópálya-szakaszok nyolcvan százalékának üzemeltetését:

– MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

– Magyar Közút Nonprofit Zrt.

– AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.

– M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.

– M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.

– MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.

Ezen a részletes térképen lehet megnézni, melyik társaság melyik útszakasz üzemeltetését látja majd el a jövőben.

A Magyar Közút a nála maradó gyorsforgalmi szakaszokon túl a jövőben továbbra is 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút üzemeltetési, valamint fenntartási feladatait látja majd el a minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaiból.

A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat a jövőben is a helyi önkormányzatok kezelik majd.

A Fidesz útkoncessziós terveiről már tavaly nyáron beszámolt a Telex. Az elemzésben részletesen bemutatták, miért éri meg a kormánynak kiszervezni a gyorsforgalmi utak üzemeltetését, és mit jelent, hogy 35 évre lemond az állam a versenyeztetésről.

„A gigantikus koncesszió beleillik abba a hatalom- és vagyonkimentési folyamatba, amelyet az alapítványosdi, a hosszú távú kinevezések és a ciklusokon átnyúló központosított közbeszerzések jellemeznek” – írták akkor.

A Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) szerint a megalapozó számítások igazolnák azt, hogy megéri az üzlet, ezeket azonban nem akarták nyilvánosságra hozni. Az információkat korábban közérdekű adatigénylésben próbálta megtudni a Transparency International, de miután az NKI elutasította, bírósághoz fordult.

A bíróság márciusban úgy döntött, az NKI-nak közölnie kell, hogy milyen számítások alapján jutottak arra, hogy 35 évre koncesszióba adják az útépítést és üzemeltetést.

Idén májusban a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Themis Magántőkealap szintén 35 évre nyert el egy autópálya-koncessziót. A tervek szerint Magyarország meglevő és létrehozandó gyorsforgalmi úthálózatának tervezése, felújítása, építése, ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási tevékenységei, illetve ezek finanszírozása lesz a Themis feladata.

Illusztrációs fotó: Facebook/Magyar Közút Nonprofit Zrt. oldala