Jelentős változások várhatók az új KRESZ-ben

Az Építési és Közlekedési Minisztérium jelenleg formálódó új KRESZ szabályozása számos újítást tartalmaz, amelyek célja a közlekedés biztonságának és hatékonyságának növelése.

Az új KRESZ tervezett változtatásai között szerepel az idősebb vezetők számára bevezetendő „Idős a volánnál” matrica, amely önkéntes alapon lenne használható. A matrica a veszélyjelző táblákhoz hasonló piros háromszög alakú lenne.

A cipzár-elv bevezetése is a tervek között szerepel, amely a megszűnő sávoknál és a megállóból kiálló buszok esetében biztosítana elsőbbséget. Ez a gyakorlat már több európai országban bevett szokás.

A védelmi sáv fogalmának bevezetése az út jobb szélén egy méteres területet jelentene, ahol kerékpárosokra, gyalogosokra és rolleresekre kellene számítani. Az ide történő be- és kihaladás az elsőbbségadás és irányjelzés szempontjából sávváltással esne egy tekintet alá.

A kötelező követési távolságokat is meghatároznák: lakott területen belül 1 másodperc, autópályán és nehéz járművek esetén 2 másodperc lenne az előírás.

A világítás használata minden járművön kötelezővé válna, kivéve kerékpárutakon jó látási körülmények között.

Az előzési távolságokat is szabályoznák: 50 km/óra alatt legalább 1 méter, afölött legalább másfél méter távolságot kellene tartani az előzött biciklisektől és gyalogosoktól.

A sebességhatárok alapvetően nem változnának, de a nehézgépjárművek és mezőgazdasági vontatók sebessége nőhetne lakott területen kívül.

Az irányjelzést az irányváltás előtt legalább 2 másodperccel el kellene kezdeni, és annak végéig jelezni kellene.

Szabad lenne a dudálás figyelemfelhívási célból, és a fénykürt használata is megengedett lenne, azonban a vészvillogót nem lehetne tilosban parkolásra használni.

A kerékpárosok előzésekor a sebességtől függő oldaltávolságot kellene tartani, és lassítani kellene.

A motorosok számára további biztonsági előírások bevezetése is szóba jöhet, például a protektoros ruházat használata.

A 14 év alatti gyerekek biztonsági eszközeinek használatáért a felnőttek lennének felelősek, különösen iskolabuszok esetében.

Az autópályákra csak olyan járművel lehetne felhajtani, amely képes legalább 70 km/órával haladni.

Az új KRESZ-ben külön fejezetben tiltanák be a driftelést, azaz a kontrollált erőcsúsztatást.

Az említett változtatások egyelőre terv formájában léteznek, és nem biztos, hogy pontosan ebben a formában kerülnek majd elfogadásra.