Az EU büntetővámokat vet ki a kínai elektromos autókra: Gazdasági hatások és jövőbeli kilátások

Az Európai Unió döntése, hogy büntetővámokat vet ki a Kínából importált elektromos autókra, komoly vitákat váltott ki az európai gazdaság jövőjével kapcsolatban. A lépés célja a kínai állami támogatások ellensúlyozása, amelyek tisztességtelen előnyt biztosítanak a kínai autógyártóknak.

Az Európai Bizottság bejelentette, hogy az uniós tagállamok többsége megszavazta a vámok kivetését, amelyeket a kínai elektromos autók állami támogatásának ellensúlyozására szánnak. A döntés célja, hogy megvédje az uniós gyártókat a gazdasági károktól, amelyeket a kínai cégek tisztességtelen előnye okozhat.

A szavazás során tíz ország, köztük Franciaország és Olaszország, támogatta a vámok bevezetését, míg tizenkét ország tartózkodott, ami gyakorlatilag igen szavazatnak számított. Németország és Magyarország azon öt ország közé tartozott, amely ellenezte a vámok bevezetését.

A német autógyártók, mint a BMW és a Volkswagen, számára Kína kiemelten fontos piac, és több elektromos modelljüket Kínából exportálják az EU-ba. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint a vámok hosszú távon ronthatják az európai autógyártás versenyképességét és kereskedelmi háborúhoz vezethetnek Kínával.

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Bizottság döntése súlyos csapást jelent az európai gazdaságra és különösen a német autóiparra. Magyarország és további három ország nem támogatta a javaslatot, ennek ellenére a döntés megszületett.

A Transport & Environment (T&E) előrejelzése szerint az európai autógyártók képesek lesznek visszaszerezni piaci részesedésüket, ha az EU fenntartja CO2-célkitűzéseit. A T&E szerint a Kínából érkező elektromos autók piaci részesedése csökkenhet, ha a vámok és a kibocsátási normák is érvényben maradnak.

Az Európai Bizottság folytatja a tárgyalásokat Kínával egy alternatív megoldás kidolgozása érdekében, amely összhangban van a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályozásaival.