Az új budapesti ügyeleti rendszer első tapasztalatai és a vidéki mentősök helyzete

Az új budapesti ügyeleti rendszer október elsején indult, és az első három nap tapasztalatai alapján a rendszer terhelése elmaradt a várakozásoktól.

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője, Győrfi Pál elmondta, hogy az új ügyeleti rendszer első három napján összesen 259 beteget láttak el Budapesten. A betegek közül 59 gyermek vagy 17 év alatti fiatal volt.

Az új rendszer 18 ügyeleti telephelyen működik, ebből három dedikált gyermekügyeletként. A betegek többsége enyhe tünetekkel fordult az ügyelethez, mint például torokfájás, gyengeség vagy szédülés. A betegek körülbelül 15%-át tovább kellett irányítani kivizsgálásra vagy kórházba.

A 259 beteg közül 150-en kaptak ellátást valamelyik ügyeleti telephelyen, míg 73 címre ki kellett menniük ügyeleti gépjárművel, hogy a betegeket otthonukban lássák el. Győrfi Pál szerint a rendszer terhelése a várakozások alatt maradt, és úgy tűnhet, hogy túlbiztosították a rendszert.

Az új ügyeleti rendszer telefonszáma 1830, amelyet felnőttek és gyermekek esetében is egységesen lehet hívni. Fontos hangsúlyozni, hogy sürgősségi, életveszélyes esetekben továbbra is a 112-es segélyhívót kell hívni.

Eközben a vidéki mentősök panaszkodnak, hogy Budapestre rendelik őket ügyelni, így a kisebb mentőállomásokon sokszor nem marad mentőautó. „A mentőautókat gond nélkül felrántják Budapestre, és akkor nem marad vidéken mentőautó. Marika néni problémája nem olyan fontos, mint a budai uraké és hölgyeké” − árulta el egy vidéki mentős.

Kunetz Zsombor egészségügyi elemző szerint a frissen végzett mentőtiszteket módszeresen zsarolják feletteseik. Amennyiben nem vállalnak ügyeleti szerepet, nem kapnak státuszt. Fenyegetéseket is kapnak, hogy a másod-, harmadállásaikat ellehetetlenítik.

Az egészségügyi szakszervezet szerint szabálysértés történt, mert „olyan mentődolgozót osztottak be 16 órás szolgálatra, aki nem vállalt 12 óránál hosszabbat, mert a maximális beoszthatóság 12 óra a mentődolgozók esetében. Külön megállapodás esetében lehet 24.”

Az Országos Mentőszolgálat szerint ez alaptalan vádaskodás, és az OMSZ lejáratása a cél. Győrfi Pál hozzátette, hogy a mentőszolgálat működésének valamennyi eleme, így a munkáltatói intézkedései is jogszerűek és betegek érdekét szolgálják.