A Lázár-kastélyhoz vezető út alapjaitól újjáépítik

Kilométerenként mintegy félmilliárd forintot fordít a Magyar Közút egy kevés forgalmú mellékút felújítására, amely az M43-as autópályáról Lázár János batidai kastélyához vezet. A több mint 6 kilométeres szakasz átfogó beruházása bruttó 3,3 milliárd forintba kerül, és a munkálatok a nagyfai bekötőúttól az M43-as autópálya felüljárójáig tartanak.

A 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő út teljes hossza közel 12 kilométer, és naponta csupán két-háromszáz autó és három buszjárat használja. Az Átlátszó szerint azonban csak az összekötő út autópálya felőli részét újítják fel. A felújítás során a meglévő pályaszerkezetet teljesen elbontják, és újat építenek, amelyre új aszfaltrétegeket terítenek.

A Magyar Közút szerint a projekt műszakilag sokkal gazdagabb, mint az uniós pénzből meghirdetett 165 milliárd forint értékű útfelújítások. A 4413-as út térségében a térfogatváltozó altalaj miatt, amely víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, szükség van a pályaszerkezet deformációjának megelőzésére, ezért talajstabilizálásra is sor kerül, ami jelentős plusz költségekkel jár.

A Magyar Közút Zrt. álláspontja szerint az egyes útfelújítások költségei nagymértékben függnek a projektek műszaki tartalmától, földrajzi adottságaitól és a beavatkozások mértékétől, ezért nem érdemes egyszerű visszaosztással összehasonlítani két projekt költségeit.

A Csongrád-Csanád megyében található mellékutak közül 569 kilométer minősül rossznak. A 4413-as út felújítása kiemelt fontosságú, hiszen az Országos Közúti Adatbank legfrissebb felmérése alapján is 5-ös, tehát rossz értékelést kapott. A felújítás során figyelembe vették, hogy az út szükség esetén kerülőútként szolgálhat a 47-es főútnak, és a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is biztosítja.

A kivitelezési munkákat a közbeszerzési eljárás során kiválasztott Duna Aszfalt Zrt. végzi, és a munkálatok 2024. augusztus 21-én kezdődtek, várhatóan év végéig tartanak. A közlekedők időszakos korlátozásokra számíthatnak.

Csongrád-Csanád megyében egy másik útfelújítási projekt keretében két másik helyen is dolgoznak majd: a 4401-es, Szarvas–Szentes összekötő úton és az 5514-es úton Mórahalom átkelési szakaszán. Az összesen 8,5 kilométernyi útszakasz rekonstrukciójára kilométerenként 294 millió forintot szánnak.

A Mindenki Magyarországa Néppárt felháborodását fejezte ki az Algyő-Maroslele összekötő út 3,3 milliárd forint összköltségű felújításával kapcsolatban. A párt szerint az út forgalma minimális, így nem indokolt a rendkívül magas költségű beruházás, és gyanítják, hogy a projekt valódi célja Lázár János batidai kastélyának könnyebb és kényelmesebb megközelítése. Márki-Zay Péter pártja nyílt levelet írt Lázár Jánosnak és a Magyar Közútnak, amelyben indoklást várnak a beruházás szükségességéről és a közérdekű célokról. A párt határozottan tiltakozik az ilyen felelőtlen és pazaroló közpénzfelhasználás ellen, és követelik, hogy az említett útfelújítási munkálatokat azonnal állítsák le, valamint az erre szánt forrásokat haladéktalanul csoportosítsák át olyan projektekre, amelyek az ország közlekedési hálózatának valódi fejlesztését szolgálják.

Segesvári Csaba