A mobiltelefonok iskolai használatának korlátozása: a magyarok többsége támogatja

A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) által végzett felmérés szerint a magyarok többsége egyetért a mobiltelefonok iskolai használatának korlátozásával. A döntés hátterében a digitális eszközök túlzott használatának negatív hatásai állnak, amelyek a tanulási teljesítményre, a közösségi életre és az egészségre is kiterjednek.

Magyarországon a 2023-as tanévtől kezdődően kötelezővé vált a mobiltelefonok használatának korlátozása az iskolákban. A KINCS felmérése szerint a magyarok jelentős része támogatja ezt a lépést:

  • Az általános iskola alsó tagozatában a megkérdezettek 94 százaléka,
  • az általános iskola felső tagozatában 89 százaléka,
  • míg a középiskolákban 73 százaléka tartja szükségesnek az okoseszközök használatának korlátozását.

A válaszadók szerint az okostelefon-használat számos negatív hatással járhat:

  • 77 százalékuk szerint romlik a fiatalok testi egészsége,
  • 72 százalékuk szerint negatívan befolyásolja a fiatalok idegrendszeri fejlődését és lelki állapotát,
  • 81 százalékuk szerint a túlzott kütyühasználat miatt kevesebb időt töltenek a fiatalok igazi közösségekben,
  • 72 százalékuk úgy véli, emiatt több a magányos fiatal, mint régebben.

A 18 év alatti gyermeket nevelő szülők különösen aggódnak, 96 százalékuk szerint az okostelefon-használat függőséget okoz. A digitális eszközök korai megjelenése a gyermekek életében is aggodalomra ad okot, hiszen tízből hat szülő szerint a gyermekük már hatéves kora előtt kezdte használni azokat.

A Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, Rétvári Bence szerint a kormány is támogatja az okostelefonok iskolai használatának korlátozását, és ezt a digitális oktatás fejlesztésével is összekapcsolja, hiszen 450 ezer laptopot osztottak ki a diákoknak, és további 100 ezer kiosztása is tervben van.

A Szent István Intézet felmérése alapján a válaszadók 67 százaléka teljes mértékben egyetért azzal, hogy a mobiltelefonokat csak oktatási céllal szabad használni az iskolákban, 18 százalékuk inkább egyetért ezzel, míg az ellenzők aránya mindössze 14 százalék.

Az okostelefonok iskolai használatának korlátozása nemzetközi szinten is terjed, többek között Angliában, Franciaországban, Szlovákiában, Hollandiában és Olaszországban már hasonló intézkedések születtek.

A keddi sajtótájékoztatón Rétvári Bence kiemelte, hogy a mobileszközök iskolai időben történő korlátozásával nagyban megelőzhetők az iskolai online zaklatások is. Hal Melinda klinikai szakpszichológus hozzátette, hogy az oktatási intézmények szerepe nem kizárólag a tanulást, hanem a nevelést és a biztonságos fejlődést is szolgálja, és a digitális eszközök korlátozása hozzájárulhat a mentális zavarok és az internetes zaklatások csökkenéséhez. Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő szerint a képernyő előtt töltött idő más fontos tevékenységektől vonja el a figyelmet, és az OECD jelentése szerint az okostelefonok iskolai megjelenése nem ad pluszt az oktatáshoz. Eőry Csaba adatkezelési szakember pedig felhívta a figyelmet a személyes adatkezelés hosszú távú problémáira, amelyek a telefon- és internethasználat során keletkeznek.