Rövidített órák az iskolákban a hőség miatt

A Klebelsberg Központ tájékoztatása és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) javaslata alapján a szeptemberi hőség hatására több iskolában is rövidített órákat vezethetnek be. Ahol a belső tereket nem lehet kellőképpen lehűteni, ott a diákok és tanárok megkönnyebbülésére az órák hosszát csökkenthetik.

A meteorológiai ősz kezdetével sem enyhült a hőség, és a közeljövőben sem várható változás. A Klebelsberg Központ már korábban érdeklődött az iskoláknál a hűtési rendszereik állapotáról, és a hőség miatt rövidített órák elrendelését is fontolóra vette. A központ megerősítette, hogy egyeztettek a Tankerületi Központokkal, és javasolták, hogy ahol szükséges, ott hajnali átszellőztetéssel és rövidített órákkal oldják meg a napi működést.

A PDSZ nyílt levélben kérte a szaktárcától, hogy a hőség miatt engedélyezzék a rövidített órák tartását az iskolákban, és a munkahelyekre vonatkozó szabályozással összhangban határozzák meg az intézményen belüli hőmérséklet felső határát. Az intézkedés célja, hogy a gyermekek érdekét szem előtt tartva csökkentsék az extrém meleg okozta terhelést. A tankerületek döntik el, hogy mely iskolákban lesz szükség a rövidített órák bevezetésére. Az I. kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban már bejelentették az új rendet: 35 perces órák és 10 perces szünetek lesznek, így a diákok legkésőbb délután egy órakor végezhetnek. Egy szigethalmi általános iskolában pedig minden nap 11:40-ig tart majd a tanítás.

A Klebelsberg Központ arra is kérte az iskolák vezetőit, hogy ahol korábban ér véget a tanítás, ott a napközi felügyeletet úgy szervezzék meg, hogy a diákokat ne terhelje a meleg. Ez a megoldás kevésbé radikális, mint az olaszországi helyzet, ahol augusztus közepén még az iskolakezdés októberre történő halasztását fontolgatták a hőség miatt. Azonban az olasz szülők nem támogatják ezt a megoldást, mivel így sincs elég szabadságuk nyáron, és egész nyárra nem tudnák gyermekeiket táborban tartani.

A PDSZ szerint, ha a HungaroMet előrejelzése szerint a várható középhőmérséklet meghaladja a 25 fokot, az igazgatók intézkedjenek a rövidített órákkal történő tanításról. Egy 2015-ös amerikai tanulmány szerint a matematikai készségek már 21 fok feletti hőmérsékleten romlani kezdenek, és 30 fok felett már drasztikus ez a csökkenés. Az Eduline szerint van olyan iskola, amely kirándulásokat és strandolást tervez a hőhullám idejére.