A Volkswagen komoly bezárásokat fontolgat

A Volkswagen német autógyártó vállalat először fontolgatja németországi gyárainak bezárását, ami jelzi az európai autógyártókra nehezedő nyomást ázsiai versenytársaik részéről. A cég egy nagy autógyárat és egy alkatrészgyárat is elavultnak ítélt, és ezek bezárása komoly ellenállásba ütközött.

A Volkswagen konszern vezetése szerdán tervez bejelentést tenni, amely kapcsán Daniela Cavallo, az IG Metall szakszervezet tagja reméli, hogy a vezérigazgató is jelen lesz, különben a tárgyalás "nagyon kellemetlen" lesz a cégvezetők számára. A szakszervezet korábban már többször megakadályozta a vezetők változtatási terveit.

A vállalat, amely 680 ezer főt foglalkoztat, úgy érzi, ideje megszüntetnie a 1994 óta életben lévő munkahely-biztonsági programját, amely eddig megakadályozta a leépítéseket. A cégvezetés szerint a helyzet rendkívül feszült, és költségcsökkentésre van szükség. A Volkswagen az első nagy márka, amely komolyan megpróbálja racionalizálni kiadásait az elektromos autók piacának növekedése miatt.

A Volkswagen konszern alapmárkája, a VW, évek óta magas költségekkel küzd, és a megtérülés tekintetében elmarad a konszern más márkái mögött. A konszern már nem zárja ki az üzembezárásokat és az elbocsátásokat, és fel fogja mondani a kényszerelbocsátásokat 2029-ig kizáró munkahelyvédelmi megállapodást is.

Az igazgatótanács szerint a gyors ellenintézkedések nélkül már a járműgyártás és az alkatrészgyártás telephelyeinek bezárása sem zárható ki. A korábban tervezett, részleges nyugdíjazással és végkielégítésekkel megvalósuló létszámcsökkentés már nem lesz elegendő a megcélzott megtakarítások eléréséhez.

A konszern vezetése szerint az európai autóipar nagyon nehéz helyzetben van, a gazdasági környezet szigorodott, és új beszállítók nyomulnak be Európába. A Volkswagen konszern alapmárkája, a VW, a megtérülés tekintetében messze elmarad a konszern olyan márkái mögött, mint a Skoda, a Seat és az Audi. Egy 2023-ban indított költségcsökkentési programnak kellett volna javítania a helyzeten, de az új megrendelések gyenge alakulása tovább rontott a helyzeten.

A BYD, egy kínai elektromos autókat gyártó cég, 1,91 milliárd dolláros nettó profitot könyvelhetett el idén január és június között. A BYD stratégiája felrázta a piacot, és áraival széles fogyasztói réteget kezdett el vonzani. A vállalat plug-in szegmense is robbanásszerű növekedést mutatott, az eladások májusban 54 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. A BYD most már Európában is terjeszkedik, és első gyárukat Magyarországon építi fel.

A Volkswagen féléves eredményei azt mutatják, hogy a vállalat nem éri el a 2026-ra kitűzött 10 milliárd eurós költségmegtakarítási célt. Az értékesítés visszaesése, az elektromobilitás várnál lassabb előretörése és a kínai gyártók belépése az európai piacra az egész iparág számára problémákat okoz. A Volkswagen egyelőre nem közölt konkrét számokat arról, hogy a mintegy 120 ezer németországi munkahelyből hány szűnhet meg, és az esetlegesen bezárásra kerülő telephelyekről sem adott információt. A munkavállalói érdekképviseletek azonnali ellenállást jelentettek be, felelőtlennek nevezték a vállalatvezetés elképzeléseit.