A vasúti fejlesztések és az autópálya-projektek közötti ellentét

Vitézy Dávid, a volt közlekedési államtitkár, nyíltan bírálta Lázár János közlekedési minisztert, amiért az autópálya-projekteket részesíti előnyben a vasúti fejlesztésekkel szemben.

Vitézy Dávid szerint Lázár János nyíltan vasútellenes hozzáállást tanúsít, és intézkedései rontottak a vasúti közlekedés helyzetén Magyarországon. Vitézy kiemelte, hogy Lázár a közlekedéspolitikában az autóutak fejlesztését helyezi előtérbe, példaként hozva fel az Esztergom és Komárom közötti vasútvonal elhanyagolását. A volt államtitkár szerint a budapesti repülőtér vasúti bekötésére lenne szükség, nem csupán útfejlesztésre, és a közlekedéspolitikának a klímaválság fényében a vasút fontosságát kellene előtérbe helyeznie.

A közlekedési miniszter és Vitézy közötti vita a közelmúltban egy vasúti baleset kapcsán éleződött ki, amikor is a közösségi médián keresztül váltottak éles szavakat. Lázár azzal vádolta Vitézyt, hogy uszít a Magyar Államvasutak ellen, míg Vitézy bizonyítékokkal cáfolta, hogy Lázár szerepet játszott a vasúti fejlesztések leállításában.

Vitézy a Facebookon is kritizálta Lázárt, aki szerinte a "szankcióinfláció" miatt késlelteti a létfontosságú vasúti beruházásokat, miközben egy új autópálya, az Esztergom és Zsámbék közötti út építésére közel 500 milliárd forintot szánna. A volt államtitkár szerint a közlekedési igényeket a vasútra kellene átirányítani, különös tekintettel az elhanyagolt Esztergom-Komárom vasútvonalra és annak régóta halogatott villamosítására.

Vitézy Dávid az M100 autópálya-projekt extravagáns terveit is bírálta, amelynek költségei akár az 500 milliárd forintot is elérhetik, másfélszer többet, mint amennyit eredetileg terveztek. Az M100 autópálya Esztergomot kötné össze az M1 autópályával, 32,3 kilométer hosszan, és a becsült költsége 350 milliárd forint, ami Magyarország legdrágább autópálya-projektjévé tenné. Vitézy szerint a beruházás első számú lobbistája a Suzuki, azonban az ő szállítási igényeiket nem közúton kellene kiszolgálni, hanem vasútra lehetne és kellene terelni.

A Vitézy és Lázár közötti folyamatban lévő vita a magyar közlekedéspolitika eltérő prioritásait tükrözi, Vitézy a kormányzat útprojektekre való összpontosítását kritizálja a vasúti fejlesztésekkel szemben. Vitézy szerint a XXI. század derekán, a klímaválság fényében az autópálya-álmok és a közút előtérbe helyezése teljes közlekedéspolitikai tévutat jelentenek.