Számítógépes üzemzavarok bénítják meg Hollandiát

Hollandiában számítógépes üzemzavarok sújtják a kormányhivatalokat, a parti őrséget és a katasztrófavédelmet, ami miatt Eindhoven repülőterén leállították a forgalmat. A hiba a Covid-19 elleni oltásra történő online időpontfoglalást is érinti, és a DigiD elektronikus közigazgatási ügyintézési oldal is fennakadásokat jelentett.

A parti őrség és az útlevelek, valamint a határok ellenőrzéséért felelős repülőtéri és kikötői hatóságok is üzemzavarokról számoltak be. Utrecht város katasztrófavédelme arról tájékoztatott, hogy az üzemzavar miatt megszakadt a segélyszolgálatok kommunikációs rendszerei közötti kapcsolat, de a 112-es segélyvonal és a nem sürgős esetekre fenntartott vonal továbbra is működik.

A kormányzat DigiD nevű oldalán is problémák merültek fel, amelyen keresztül az adóhivatallal és társadalombiztosítási ügyekkel kapcsolatos ügyintézés folyik. Az NlTimes hírportál a holland közegészségügyi hivatalra hivatkozva arról számolt be, hogy a Covid-19 elleni oltásra történő online időpontfoglalás is nehézségekbe ütközik, különösen a mobiltelefon-felhasználókat érintve.

A repülőtéri forgalom leállításának hátterében álló hiba a védelmi minisztériumban keletkezett informatikai probléma lehet, amelyet egy olyan hálózatban észleltek, amelyet a holland kormányzati szervek is használnak. A TUI német utazási iroda bejelentette, hogy az érintett utasokat buszokkal a brüsszeli repülőtérre, illetve néhány gépet az amszterdami Schiphol repülőtérre irányítottak át. A légikikötő szerint délután öt óra előtt nem várható a forgalom helyreállása.

Az országos kiberbiztonsági központ szerint kicsi a valószínűsége egy kibertámadásnak, az üzemzavarok okát jelenleg vizsgálják. David van Weel igazságügyi és belbiztonsági miniszter a digitalizálódó társadalom mellékhatásaként említette az egyre rendszeresebbé váló informatikai hibákat. Az Index és a Microsoft, valamint a CrowdStrike is vizsgálják a problémákat, de egyelőre semmi sem megerősített. A CrowdStrike kiberbiztonsági cég egy frissítése állhat a globális IT-katasztrófa hátterében, amely többek között a Microsoft 365 alkalmazások és szolgáltatások elérését is befolyásolta.