Az okostelefonpiac helyzete és kilátásai

Az International Data Corporation (IDC) előrejelzése szerint idén 1,23 milliárd okostelefont szállítanak ki világszerte, ami 5,8 százalékos növekedést jelent a tavalyihoz képest. A piac bővülését főként az Android készülékek értékesítésének erős növekedése hajtja, különösen Kínában és a feltörekvő piacokon.

Az IDC korábban 2,8 százalékos, majd májusban már 4 százalékos növekedéssel számolt az idei évre. Nabila Popal, az IDC kutatási igazgatója szerint az Android-rendszerű okostelefonok kiszállítása idén kilencszer gyorsabban fog növekedni, mint az iOS-eszközöké, előbbi esetében 7,1 százalékos, utóbbi esetében pedig csak 0,8 százalékos bővülést várnak.

A mesterségesintelligencia-technológiát támogató okostelefonok értékesítése is jelentős növekedés előtt áll, az IDC szerint az év végére ezeknek az eszközöknek az aránya a piacon 18 százalékra emelkedhet.

Kínában a külföldi márkájú okostelefonok, köztük az Apple iPhone-jának eladásai júliusban éves szinten 2,7 százalékkal nőttek, ami jelentős lassulást jelent a júniusi 10,9 százalékos bővüléshez képest. A kínai Ipari és Információtechnológiai Minisztérium tudományos központja, az Informatikai és Kommunikációs Kutatóintézet (CAICT) adatai alapján júliusban 2,38 millió külföldi márkájú telefont értékesítettek, ami kevesebb a júniusi 2,87 milliónál, de több a tavaly júniusi 2,315 milliónál.

A Canalys piackutató cég szerint az idei második negyedévben éves összevetésben 10 százalékkal, több mint 70 millióra nőtt az okostelefon-kiszállítás Kínában. Az öt legnagyobb kiszállító között először nem szerepelt az Apple, és az öt legfőbb szállító mind kínai volt. A piacvezető a vivo márka lett 19 százalékos piaci részesedéssel, míg az Apple a hatodik helyre szorult 14 százalékos piaci részesedéssel. Az OPPO 16 százalékos részesedéssel a második helyet szerezte meg annak ellenére, hogy kiszállításai 1 százalékkal, 11,3 millióra csökkentek. Harmadik lett a Honor, piaci részesedése 15 százalék volt, kiszállításai 4 százalékkal, 10,7 millióra emelkedtek. A negyedik Huawei piaci részesedése ugyancsak 15 százalék, kiszállított készülékeinek száma 41 százalékkal, 10,6 millióra ugrott. Az ötös lista végén a Xiaomi állt, a második negyedévben a piaci részesedése 14 százalék volt, kiszállítása 17 százalékkal, 10 millióra nőtt. Az ötös listáról először kiszoruló Apple a hatodik lett a szállításai alapján, piaci részesedése 14 százalék volt, kiszállított készülékeinek száma 2 százalékkal csökkent.

Összesen 24,2 millió okostelefont adtak el júliusban Kínában, 30,5 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.