A Bayesian luxusjacht tragédiája: vizsgálat a legénység két tagja ellen

A szicíliai partoknál elsüllyedt Bayesian nevű brit luxusjacht ügyében nem csak a kapitány, hanem a legénység két tagja ellen is vizsgálatot indítottak. A múlt héten történt tragédiában hét ember vesztette életét, köztük egy nagyvállalkozó és lánya is.

A múlt héten a Palermóhoz közeli Porticello kikötőjétől nem messze, egy heves viharban elsüllyedt Bayesian jacht kapitánya, az 51 éves új-zélandi James Cutfield ellen már korábban elrendelték a nyomozást többszörös emberölés és gondatlanságból előidézett hajótörés miatt. A kapitány keddi meghallgatásán azonban nem volt hajlandó válaszolni az ügyészség kérdéseire, ügyvédje, Giovanni Rizzuti szerint azért, mert nagyon kimerült, és mert az ügyvédek csak előző nap kapták meg az ügy iratait, így nem álltak rendelkezésre minden szükséges információ.

A vizsgálat most kiterjedt a legénység további két tagjára is: Tim Parker Eaton hajógépészre, aki a jacht biztonsági berendezéseiért volt felelős, valamint Matthew Griffith matrózra, aki azon az éjszakán őrszolgálatot teljesített. Az olasz hírforrások szerint mindkét legénységi tag ellen hasonló vádak merülhetnek fel, mint a kapitány esetében.

A brit zászló alatt közlekedő, 56 méter hosszú luxusjacht fedélzetén összesen huszonkét ember tartózkodott, akik közül tizenötöt sikerült kimenekíteni. A tragédiában elhunytak között volt Mike Lynch nagyvállalkozó is, aki lányával együtt vesztette életét, éppen egy San Francisco-i esküdtszék által hozott felmentő ítéletét ünnepelve.

A Bayesian jachtot egy úgynevezett vízitornádó, egy gyorsan forgó, levegő- és vízrészecskékből álló időjárási jelenség érhette el, amely felboríthatta a hajót, de egy óriási hullám becsapódása sem zárható ki. A hajó mindössze hatvan másodperc alatt süllyedt el, amit ipari kamerák is rögzítettek.

Az ügyészség szerint a vizsgálat várhatóan el fog húzódni, és szükség lesz a hajóroncs kiemelésére is. Jelenleg a Bayesian a jobb oldalán fekszik, körülbelül 50 méteres mélységben. A védelem egyik forrása szerint a kiemelés akár októberig is eltarthat.

A hajót 2014-ben egy a Mike Lynch felesége, Angela Bacares tulajdonában lévő cég vásárolta meg, és a nevet Bayesianra változtatták. A tragédiát követően Giovanni Costantino, a Bayesian építőjének, a Perini Navinak a tulajdonában lévő Italian Sea Group vezérigazgatója azt állította, hogy „emberi hiba” vezetett a süllyedéshez, mivel a legénység nem volt „felkészülve” a viharra, és „a zsilipeket nyitva hagyták”.

A jelentések szerint a Bayesian visszahúzható gerincét – amely segít fenntartani a stabilitást – nem vették ki teljesen. A hajó jelenlegi helyzete egyre nagyobb aggodalomra ad okot a fedélzeten lévő több mint 18 000 liter üzemanyag miatt, amely környezeti katasztrófát okozhat.