A MÁV hétfő reggeli káosza: számos vonalon áll a forgalom

A MÁV-nál hétfőn reggel több vonalon is fennakadásokat tapasztaltak az utasok, a Keleti pályaudvaron történt vasárnapi kisiklás miatt pedig továbbra is tart a műszaki mentés, ami az ország több pontján is befolyásolja a vasúti közlekedést.

Az 1846. július 15-én alapított magyar vasút a fennállásának 179. évében, 2024 augusztusának végén összeomlott, és bár még működik, a MÁV a csőd és a működésképtelenség szinonimájává vált. A Keleti pályaudvaron történt kisiklás miatt a vasúti forgalom összeomlott, és a pályaudvar egy ideig nem indít és nem fogad vonatokat. A MÁV-ról szakértők szerint a vasúti forgalmat szabotálják, a késések pedig rekordot döntenek.

A hétfő reggeli órákban több vonat is kimaradt, vagy csak pótlóbuszokkal lehetett utazni. A Bajáról Külsőhalasra induló InterRégió nem indult el, a MÁV a 6:14-es vonattal való utazást javasolta az érintett utasoknak. A Sárbogárd-Bátaszék vonat helyett pótlóbusz indult, a Miskolc és Hidasnémeti közötti vonatok menetideje megnőtt, és a biztosítóberendezés hibáját azóta elhárították. Tapolcáról Keszthelyre nem indult vonat, csak pótlóbusz, a Debrecenből Nyugatiba tartó Cívis InterRégió 70 perces késés miatt csak Ceglédig közlekedett.

A Mávinform Facebook-oldala szerint több mint 8 forgalmi változásról számoltak be, több helyen gázolások miatt állt a forgalom, és több vonalon pótlóbuszok jártak. A Kassáról Hatvanba tartó Hernád IC Mezőkövesdnél gázolt, a Nyugatiból Vácra tartó vonat Felsőgödnél, a Debrecenből Nyugatiba tartó vonat 70 perces késés miatt csak Ceglédig közlekedett, a Bajáról Székesfehérvárra tartó Gemenc InterRégió helyett Bátaszékig pótlóbusz közlekedett, és a Zürichből érkező Kálmán Imre EuroNight vonat sem járt Bécs és Budapest között.

A Keleti pályaudvaron történt kisiklás miatt a pályaudvar bizonytalan ideig nem indít és nem fogad vonatokat, az érintett vonatok más budapesti állomásokra érkeznek és onnan indulnak. A ceglédi vonalon történt pályahiba miatt, amely 11 óra előtt valamivel már 20-40 perces késéseket okozott, és a vonalon Kőbánya alsó és a Nyugati pályaudvar között egy szakaszon csak az egyik vágányon közlekedhetnek a vonatok. Zuglón átmenetileg mindkét irányban a 2. vágányon állnak meg a vonatok. A késések csökkentése érdekében az S50-es vonatok csak Monor és Kőbánya-Kispest között közlekednek, és a Monorról 12:36-kor induló S50-es vonat (2765) nem közlekedik. A ceglédi vonalon kora délutánra már helyreállt a menetrend, és ismét két vágányon haladhatnak a vonatok Kőbánya alsó és a Nyugati pályaudvar között.

Vitézy Dávid, megválasztott fővárosi közgyűlési képviselő, volt közlekedési államtitkár szerint „gyakorlatilag a szemünk előtt omlik össze a magyar vasúti közlekedés: miközben a Keleti pályaudvar a tegnapi baleset miatt továbbra is lezárva, most síntörés keletkezett a Nyugatiba vezető ceglédi fővonalon is”. A Keletinél vasárnap este siklott ki a Kolozsvár felől Budapestre tartó Claudiopolis InterCity, ami azóta is akadályozza számos vonal közlekedését. A MÁV a hét első munkanapján így áll az üzemkezdet utáni első órákban.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Déli pályaudvar vonalán is órás késések várhatóak egy újabb baleset következtében. Egy teherautó ütközött a Szombathelyről a Déli pályaudvarba tartó Kék Hullám InterCityvel, így a harmadik budapesti főpályaudvar vonalán is késésekkel kell számolni. A baleset Polgárdi-Ipartelepek állomás közelében történt, ahol a fénysorompó a baleset ideje alatt jól működött, de a teherautó mégis a sínekre hajtott. A forgalom a helyszínelés és a műszaki mentés ideje alatt, várhatóan késő délutánig szünetel Szabadbattyán és Polgárdi-Ipartelepek állomás között, a szakaszra pótlóbuszokat rendelt a MÁV, és 1-2 órás késésekre kell felkészülni a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca vonalon.

Várhatóan kedd délelőttre állhat helyre a forgalom a Keleti pályaudvarnál, ahol vasárnap siklott ki egy személyvonat. A MÁV vezérigazgatója szerint találtak egy megoldást, hogy ne kelljen a felsővezetékeket elbontani, majd darukat hozni és aztán visszaépíteni, ami hozzájárulhat a viszonylag gyors helyreállításhoz. A mentés során emelőkkel a földről tették vissza mind az öt kocsit, és már az utolsót is helyezik vissza. Szolnokról elindult egy daru a biztonság kedvéért, de nem lesz szükség rá. A baleset okait és a felelősség kivizsgálását a rendőrség és a MÁV vasútbiztonsági szervezete vizsgálja.