Lázár János elrendelte a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontását

Bár Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteki sajtótájékoztatóján 500 kilométernyi vasútvonal felújításáról beszélt, pár héttel korábban több mint 7 kilométernyi vasúti pálya elbontását rendelte el.

Ágazati forrástól a 444.hu birtokába került a MÁV augusztus 13-án kelt dokumentuma, ami a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza. A dokumentum szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) rendelte el a vasúti pálya és a hozzá tartozó létesítmények bontását, valamint a MÁV vagyongazdálkodásában lévő ingatlanok Komló városa részére történő átadását.

A rendelkezés alapján a nyílt vasúti pályát el kell bontani Mecsekjánosi és Komló között, valamint fel kell számolni Komló vasútállomás teljes vágányhálózatát is. Ez összesen 7263,5 méternyi vágány felszedését jelenti. A peronokat és az útátjárókat is el kell bontani, ami a város központjában lévő komlói vasútállomás esetében értékes vagyontárgyakhoz juttathatja az önkormányzatot.

A dokumentum a Godisa-Komló közötti (47. számú) teljes vasútvonal megszüntetésére is utal. A MÁV szerint „a vasútvonal megszüntetéséhez a 194/2016 (VII. 13.) számú kormányrendelet módosítása szükséges”, amit 2024. augusztus 2-án kelt levelében jeleztek is az ÉKM felé. Ebből arra lehet következtetni, hogy a MÁV hosszabb távon a teljes vasútvonal megszüntetésével számol.

A 47. számú vasútvonalon 2009-ben a Bajnai-kormány állította le először a személyforgalmat, majd a második Orbán-kormány 2010-ben visszaállította azt. A város fideszes polgármestere, Polics József is támogatta az újranyitást. 2012-től azonban már csak napi két pár vonat közlekedett a vonalon, a koronavírus-járvány alatt pedig ezt napi 1 járatpárra redukálták. A 2021-es menetrendváltás után 2022-ben már napi 6-7 vonatpár közlekedett rajta. Azonban 2023. augusztus 1-jétől Lázárék hivatalosan csak átmenetileg szüneteltették, gyakorlatilag leállították rajta a személyforgalmat, miközben a jelentős teherforgalom megmaradt.

A Komlói Vasútbarátok Köre szerint ez a jövő elárulása, mivel az EU-ban számos helyen történnek nyomvonalkorrekciók, hogy a vasút elérhető legyen a belvárosból, Komlón viszont elbontanák ezt a lehetőséget.

A tervezési, bontási, kármentési összköltség 1,6-1,7 milliárd forint körül lehet, a kivitelezés 2027-ben kezdődhet meg. A dokumentumban külön kiemelték a vasútvonal jelentős teherforgalmát. Lázár János miniszter a MÁV vezérigazgatójának, Pafféri Zoltánnak leváltását is bejelentette, és ötpontos közlekedési akciótervet hirdetett, amely a vasúti infrastruktúra fejlesztését célozza meg. Pafféri Zoltán a vasúti forgalom megszüntetése esetén évi 72609 tonna árut kellene közúton fuvarozni, ami munkanapokra vetítve 23,2 nehéz tehergépjárműt jelentene, vagyis 12 órás műszakok esetén félóránként egy nyergesvontató haladna el az adott, városi útszakaszon. Pafféri emiatt azt javasolja Bartal Tamás helyettes államtitkárnak, hogy a közúti ágazat értékelje ki, hogy „a hirtelen megjelenő többletkapacitást az úthálózat infrastruktúrája képes-e elbírni, vagy azonnali intézkedések keretében megerősíteni szükséges”. Az ÉKM egyelőre nem reagált a cikkben foglaltakra.