Közlekedési reform és politikai vita Lázár János körül

Közlekedési miniszterként Lázár János bejelentette a MÁV vezetőváltását és egy új, ötpontos cselekvési tervet, miközben személyes támadások kereszttüzében áll.

Lázár János, a Közlekedési és Építésügyi Minisztérium vezetője, egy "Közlekedési Infó" című sajtótájékoztatón köszönetet mondott az utasoknak, hogy a rendkívüli hőség ellenére is választották a szolgáltatásaikat. Bejelentette, hogy a MÁV dolgozói egyszeri kifizetést kapnak augusztusban a kihívásokkal teli nyári hónapok alatt végzett munkájukért. Lázár a MÁV vezérigazgatójának, Zoltán Pafférinak a szeptember 1-jei távozását is bejelentette, helyét Hegyi Zsolt veszi át.

A miniszter egy ötpontos cselekvési tervet is bemutatott, amely magában foglalja egy új utasforgalmi törvény szeptemberi bevezetését a Parlamentben, egy új vasútépítési programot 500 kilométernyi pálya négy éven belüli megépítésére 30 éves hitelből, új, belföldön gyártott járművek beszerzését, egy új MÁV mobilalkalmazás fejlesztését, valamint a MÁV Zrt. három leányvállalatra való felosztását, amelyek a személyszállításért, a pályaüzemeltetésért és a háttérműveletekért lesznek felelősek.

Ezzel párhuzamosan Lázár személyes támadások célpontja is lett. Simonka György volt képviselő azt állította, hogy Lázár személyes okokból indított ellene büntetőeljárást, de Lázár ezt cáfolta, mondván, hogy nincs társadalmi igény Simonka torkának elvágására, és nem foglalkozik bukott politikusok kommentjeivel. Vitézy Dávid, volt főpolgármester-jelölt, a vasúti szolgáltatások jelentős késéseit kritizálva a miniszter és a MÁV vezetésének kaotikus állapotát emelte ki, és Lázár lemondását követelte.

Lázár a vádakra reagálva Vitézy Dávid mentális problémáira utalt, és azt állította, hogy ez az oka annak, hogy Vitézy nem lett közlekedési miniszter vagy Budapest főpolgármestere. A miniszter szerint a Fidesz párt kétszer is lehetőséget adott Vitézynek, de ő nem tudott élni velük. Vitézy viszont Lázárt vádolta a magyar vasútrendszer jelentős károsításával, és azt javasolta, hogy Lázár mondjon le, ahelyett, hogy másokat menesztene.

Vitézy Dávid a közlekedési miniszter által bejelentett reformokat kritizálva azt állította, hogy Lázár János több kárt okozott a MÁV-nál, mint a kommunista miniszterek. Szerinte a miniszter által bejelentett jogszabályi módosítások már 12 éve hatályban vannak, és a MÁV vezérigazgatójának eltávolítása csupán a saját miniszterségének mentése. Vitézy a következőket sorolta fel Lázár bűneiként: vidéki vasútvonalak bezárása, minden vasúti járműbeszerzés lemondása, a nagyberuházások leállítása, a vasútfejlesztés szakmai intézményrendszerének szétverése, és a jegybevételek pótlás nélküli eltűnése. Ezek miatt Vitézy szerint Lázár Jánosnak, mint az elmúlt évtizedek legsikertelenebb közlekedési miniszterének, inkább le kellene mondania.