Új KRESZ szabályok a láthatáron: kerékpárosok, gyalogosok és elektromos rollerek figyelem!

A közlekedési szabályok hamarosan jelentős változásokon mennek keresztül Magyarországon, amelyek érintik a kerékpárosokat, gyalogosokat és az elektromos rollereket is. A változtatások célja a közlekedés biztonságának növelése, a megváltozott közlekedési viszonyokhoz való alkalmazkodás és az új közlekedési eszközök szabályozásának pontosítása.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet által tartott háttérbeszélgetésen kiderült, hogy a KRESZ frissítése során többek között a kerékpáros bukósisak használata válhat kötelezővé bizonyos esetekben. A tervek szerint a 14 éves és annál fiatalabb kerékpárosok számára írnák elő először a bukósisak viselését, figyelembe véve, hogy a sisakkérdés generációs ügy is lehet.

A gyalogosok biztonságát is növelnék az új szabályok, amelyek szerint a járművezetőknek már az átkelő felé közeledő, vagy az úttest szélén álló gyalogost észlelve is lassítaniuk kellene. A jövőben az áthaladni szándékozó gyalogosnak is elsőbbsége lesz. Az úttest szélén lévő terület meghatározása is pontosabbá válik, ami különösen a lakott területen kívül közlekedő gyalogosok számára fontos változás. A gyalogos fogalmát is pontosítanák, így például a gördeszkával, görkorcsolyával közlekedők, valamint a járművet toló személyek is gyalogosnak számítanának.

A kerékpárosokra vonatkozóan is több újítás várható. Bevezetnék a kerékpáros övezet fogalmát, ahol a kerékpárosok és más kisebb közlekedési eszközök használói közlekedhetnének, és ahol a járművek legfeljebb 30 km/óra sebességgel haladhatnának. A kerékpárok világítására és láthatóságára vonatkozó szabályok is szigorodnának, például a világítást nemcsak korlátozott látási viszonyok között kellene használni.

Az elektromos rollerekre is kiterjednek az új szabályok. A kisebb teljesítményű elektromos rollerekre a kerékpáros szabályok vonatkoznának, míg az erősebb rollerek a segédmotor-kategóriába tartoznának, és kötelező lenne számukra a bukósisak viselése. Az új KRESZ-ben a motoros rollerek definíciója is pontosításra kerül, így az 1000 wattnál kisebb teljesítményű, vagy 35 kilónál könnyebb, illetve 25 km/óra sebességnél nem gyorsabb járművek minősülnének motoros rollereknek.

A kerékpárosok számára továbbra is sebességhatárok vonatkoznak, amelyek a különböző úttípusoktól és a többi közlekedő jelenlététől függően változnak. Az új szabályok szerint a kerékpárosok akár szemből is behajthatnak majd az egyirányú utcákba, ahol 30 km/órás sebességkorlátozás van érvényben.

A tervezett változások célja a közlekedési szabályok modernizálása és a közlekedési résztvevők biztonságának növelése. Az új KRESZ szabályok bevezetése várhatóan 2025. március 31-ig történik meg. A helyettes államtitkár elmondta, hogy a tervezet pontjai még nincsenek kőbe vésve, társadalmi egyeztetést is tartanak velük kapcsolatban és további ötleteket is várnak. Az 1976-ban bevezetett KRESZ megújítása a hatalmas botrányt kiváltó Árpád hídi halálos kimenetelű gázolás után került a jogalkotás fókuszába.