Fogyasztóvédelmi ellenőrzés a késések és járattörlések miatt

A Budapest Főváros Kormányhivatala összesen 15 légijárattal kapcsolatban indított fogyasztóvédelmi ellenőrzést a jelentős késések és járattörlések miatt. Három légitársaság már elismerte kártalanítási kötelezettségét, és az utasok jelzései alapján a kifizetések folyamatosak.

A kormányhivatalnál folyamatban lévő ellenőrzések során egy légitársaság nem volt hajlandó együttműködni, ezért rájuk bírságot szabtak ki. A többi esetben a légitársaságok együttműködőek voltak, kivéve egy meg nem nevezett renitens légitársaságot, amelyre eljárási bírságot szabtak ki. Két járattal kapcsolatban még várnak adatszolgáltatásra, míg három esetben a légitársaságok a légi irányításra hivatkoztak, rendkívüli körülményeket említve. A kormányhivatal szakmai állásfoglalást kért a légi hatóságoktól annak megállapítására, hogy valóban rendkívüli körülmények állnak-e a késések vagy törlések hátterében.

Az ügyeket, amelyekben a Budapest Főváros Kormányhivatalának nincs joghatósága, továbbítják a külföldi hatóságoknak. A Nemzetgazdasági Minisztérium is figyelemmel kíséri a légitársaságok kötelezettségeinek teljesítését, és segíti a fogyasztók jogainak érvényesítését. A kormány korábban bejelentette, hogy fellépnek a légitársaságok ellen a késések miatt.

Előzmények

Ahogy arról korábban több cikkünkben is beszámoltunk, hatalmas gondok voltak a fapados légitársaságok járataival. Ebben a cikkünkben összegyűjtöttük, hogy mit érdemes tudni a járatkiesések okozta kártérítésekről, mikor és mennyit köteles fizetni egy-egy légitársaság, ha nem juttatják el időben az utast a kívánt állomásra.

Júliusban utánajártunk, mi az oka a késéseknek, és a Kibeszélő vendégeivel megpróbáltuk kibogozni, hogy mi vezetett idáig, és azt is megírtuk, hogy a légitársaságok vonakodva kártalanítják utasaikat. A rendszeressé váló késések miatt Nagy Márton gazdasági miniszter is aktivizálta magát, és bár a szakértők ezt így leegyszerűsítőnek látják, a felelősséget alapvetően a légi irányításra igyekezett tolni. A kormányhivatal négy fapados társaság, a Ryanair, a Wizzair, a SunExpress és a Eurowings ellen indított eljárást. A hatósági ellenőrzés arra irányult, hogy a légitársaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Fónagy János nemzetgazdasági miniszterhelyettes legutóbb azt mondta, hogy tizenkét fogyasztóvédelmi eljárás van folyamatban a nyári reptéri késések miatt.