Banksy új falfestménye: egy havasi kecske a figyelem középpontjában

Egy párkányon tántorgó havasi kecskét ábrázol Banksy, a titokzatos street art művész legújabb falfestménye, amely a richmondi Kew Bridge közelében került fel egy falra. A művész híres arról, hogy alkotásait gyakran osztja meg Instagram-oldalán, de ritkán fűz hozzájuk kommentárt, így a rajongók és a kritikusok találgatásokba kezdenek a művek mögöttes jelentéséről.

A kép részeként egy valódi CCTV-kamera is szerepelt, amely a kecskére volt irányítva, de ezt azóta visszaállították eredeti helyére. Banksy a közösségi médiában is posztolt a műről, amely így hivatalosan is az ő alkotásának tekinthető, bár a művész nem írt hozzá semmit.

Az új falfestmény egy keskeny oszlopon egyensúlyozó kecskét és néhány lezúduló szikladarabot ábrázol. Az alkotás értelmezése kapcsán többféle vélemény is megfogalmazódott. Egyesek szerint a szakadék szélén álló kecske a kihalás szélén álló emberi fajt szimbolizálhatja, míg mások a magánélet elvesztésére hívhatja fel a figyelmet a kamera által. Vannak, akik szerint a térfigyelő kamera fontos részlete, hogy nem a kecskét, hanem csak a hegyomlást veszi, és ezzel a szenzációhajhász sajtó kritikáját fogalmazhatja meg Banksy. Mások szerint az alkotás a sajtó csúsztatásaira vagy arra utalhat, hogy Angliában egy operatív csoportot hoztak létre a helyi nacionalisták elfogására.

Nem mindenki lát azonban mély jelentéseket a műben; egyes kommentelők szerint lehet, hogy Banksy egyszerűen csak azt gondolta, hogy jól mutatna egy kecske a magasban. A brit utcai művész legutóbbi nyilvános megjelenése egy koncertes akció volt, és május óta a magyar közönség is megtekintheti alkotásait a Banksy-kiállításon. Legutóbb a Glastonbury fesztiválon jelent meg provokatív alkotása, amikor egy felfújható csónakot adogatott végig a színpad előtt a közönség, amelyben nyolc darab, narancssárga mellényes, bevándorlót ábrázoló bábu ült.

Banksy személye már régóta találgatások tárgya, azonban idén tavasszal arról cikkezett a brit sajtó, hogy lehetséges, hogy a graffitiművész politikai aktivistának a személyazonosságát, mert két műgyűjtő jogi lépéseket tett ellene, amiért az nem volt hajlandó megerősíteni egyik híres képének eredetiségét.