A szer – Egy film, amire nem lehet felkészülni

Kíváncsi vagyok, hogy A szer (eredeti címén: The Substance) melyik pillanatában fogja érezni majd a nagyközönség, hogy ez nem egy tipikus Black Mirror-epizód. Elizabeth Sparkle (a parádés Demi Moore) karaktere a szórakoztatóiparból való kikerülés szélén áll, kirúgják, és a fitneszműsorát is elkaszálják. Egy nap azonban egy rejtélyes anyag segítségével, amit befecskendez magába, létrehozza tökéletes mását (Margaret Qualley), és ezzel megváltozik az élete.

Az első átalakulás vizuális megjelenítése már sejteti, hogy a film több lesz, mint egy egyszerű tanmese. Demi Moore szemébe látunk bele, ahol a DNS-ek megbolondulása után a képernyőn lángok szíveket formálnak, és megszületik a "Két test, egy lélek" motívuma.

Coralie Fargeat második filmje, A szer, egy groteszk horror, amely kreativitásban és vizuális túlzásokban bővelkedik. A film egy bizarr világba kalauzolja a nézőt, ahol a gyönyörű képmás borzasztó feltételei dominálnak. Fargeat nem fél a brutális képi megjelenítésektől, és bemutatja, mi történik az emberi testtel, ha nem engedelmeskedünk egy rejtélyes cég utasításainak.

A rendező a nők ábrázolásának különböző forrásait használja fel, mint például a nyolcvanas évek fitneszvideóit vagy a divatlapok címlapjait, és mindezt összeköti hektikus vágásával és hatásos zenéjével. Demi Moore karaktere egy hollywoodi csillag pályáját követi, és a film egy bátor visszatérés számára. A színésznő meztelensége a filmben már nem a bulvárlapokat éltető sztori, hanem a történet szerves része, amely az öregedő és feszes test közötti különbségekről szól.

Margaret Qualley karaktere a fiatal, ideális test megtestesítője, és a rendező kamerája nem rejti véka alá a tömegmédia által sugallt ideális testképet. Dennis Quaid alakítja Harvey-t, a tévés producert, aki a középkorú férfiak negatív sztereotípiáját testesíti meg.

A film lényege nem csak a feszültség Demi Moore és Margaret Qualley karakterei között, hanem az is, hogy bemutatja, hogyan torzítja a média a testhez való viszonyunkat, és hogyan válik ez önutálattá. A szer második fele egy sor iszonyatot tartalmaz, ahol a rendező a túlzásokat és a képi megoldásokat is a maximumra tekeri.

A szer premierje az idei cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában volt, mi Karlovy Varyban láttuk. Október 10-én mutatják be a magyar mozikban.