Boeing bűnösségének beismerése és a büntetőper elkerülése

A Boeing vállalat beleegyezett, hogy bűnösnek vallja magát a bűnszervezetben elkövetett csalás vádjában, ami lezárja az amerikai igazságügyi minisztérium által a két halálos 737 MAX balesettel kapcsolatban indított vizsgálatot, és bírság megfizetésével kerülheti el a büntetőpert.

A vádak az 2018-ban és 2019-ben történt, Indonéziában és Etiópiában bekövetkezett szerencsétlenségekhez kapcsolódnak, amelyek következtében összesen körülbelül 346 ember halt meg. Az áldozatok családtagjai már hosszú ideje szorgalmazzák a vállalat felelősségre vonását. A tragédiákat a repülőgépek vitatott szoftverfunkciója, az MCAS okozta, amely automatikusan lefelé nyomta a gépek orrát bizonyos körülmények között.

Az amerikai igazságügyi minisztérium májusban állapította meg, hogy a Boeing nem tartotta be a 2021-es, a halálos balesetekkel kapcsolatos egyezséget. A Boeing elismerte, hogy félrevezette a légügyi hatóságokat, és alkut kötött az ügyészséggel, amely értelmében vállalja, hogy megfizeti az összesen akár 487,2 millió dollárra rúgó bírságot, ha a bíró beleegyezik, ennek csak a felét, 437 millió dollárt kell kifizetnie. A vádalku részeként a Boeing 243,6 millió dolláros bírságot fizet, és három év alatt legalább 455 millió dollárt fektet be biztonsági és megfelelőségi programjainak megerősítésére.

A Boeing bűnösségének beismerésével kockáztatja, hogy elveszíti a jövedelmező kormányzati szerződéseit az amerikai védelmi minisztériummal és a NASA-val, de a vállalat kérhet mentességet ezek alól. Az alku értelmében a társaság hozzájárul, hogy független felügyelő kísérje figyelemmel működését, és azt is vállalta, hogy a következő 3 évben 455 millió dollárt fordít biztonsági és megfelelőségi rendszereinek megerősítésére. A mostani megállapodás előírja, hogy a Boeingnek három éven át egy független, a kormány által kiválasztandó felügyelőbiztos irányítása alatt kell működnie.

Az alkut a két repülőszerencsétlenség áldozatainak hozzátartozói ellenzik, és azt kérték a bíróságtól, hogy utasítsa el. Ebben az időszakban egy független felügyelő fogja ellenőrizni a vállalat tevékenységét, és évente nyilvános jelentést fog készíteni.

Fontos része a vádalkunak, hogy az nem jelent mentességet a Boeing vezetői számára. A cég az egyezség részeként elismerte: megtévesztette az amerikai kormányzatot, amikor megsértette a vele kötött 2021-es egyezséget. Az eredeti, 2021-es megállapodás értelmében a Boeing 2,5 milliárd dollár megfizetését vállalta, ebből mindössze 243,6 millió dollár volt a kormánynak fizetendő büntetőjogi bírság, amely a most bejelentett bűnösségi nyilatkozat után megduplázódik.

Azalatt a 20 hónap alatt, amíg a MAX-ok nem szállhattak fel, 31,9 milliárd dolláros üzemi veszteség érte a Boeinget. A vádalku része az is, hogy a társaság továbbra is beszállíthat a kormányzatnak, ettől elesni nagy érvégés lenne, a 2023-as bevételek mintegy 37 százaléka ugyanis szövetségi szerződésekből származott. Az új megállapodás csak a Boeingnek a halálos balesetek előtti tevékenységére vonatkozik, és nem védi meg a vállalatot a januári incidenssel vagy más magatartással kapcsolatos esetleges további vizsgálatoktól vagy vádaktól.