Rekord kárkifizetések várhatók az idei viharszezonban

Ismét évtizedes rekordot dönthetnek meg az idei viharszezon biztosítói kárkifizetései, a május-augusztusi időszak felénél járva a számla már meghaladja a tavalyi négy hónap időarányos részét – közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) pénteken az MTI-vel.

A júniusi viharok következtében az ügyfelek csaknem 45,5 ezer kárbejelentést tettek, ami alapján a biztosítók már több mint 6 milliárd forintot fizettek ki vagy tartalékoltak a lakásbiztosításokhoz kapcsolódóan. Ez az összeg jelentősen meghaladja a tavalyi hasonló időszak 3,4 milliárd forintos kifizetéseit és tartalékolásait, amelyek mintegy 31,5 ezer bejelentésre terjedtek ki.

Az idei május-júniusi adatok szerint a biztosítók összesen 61,5 ezer bejelentésnél és 7,7 milliárdos összegnél tartanak, ami előrevetíti, hogy a nyári szezon drágább lehet a biztosítók számára a tavalyinál.

A tavalyi viharszezonban, augusztus végéig a biztosítók csaknem 110 ezer bejelentésre több mint 13 milliárd forintot fizettek ki vagy tartalékoltak. Ez akkor évtizedes csúcsot jelentett, amely jócskán meghaladta az addigi, 2021-es 9,1 milliárd forintos rekordot.

A Mabisz hangsúlyozta, hogy az összesítések nem tartalmazzák a mezőgazdasági károkat, valamint az időjárás miatt az ipari létesítményekben és közintézményekben keletkezett rongálódásokat.

A júniusi viharok leginkább Jász-Nagykun-Szolnok, Bács-Kiskun, Heves, Zala, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs Szatmár-Bereg, Nógrád, Hajdú-Bihar és Pest vármegyékben, valamint Budapest XII. kerületében, Ibrányban, Debrecenben, Ebesen és Nyíregyházán okoztak jelentős károkat. A legtöbb bejelentés beázáshoz, szélviharhoz, villámcsapáshoz és annak másodlagos hatásaihoz, felhőszakadáshoz, jégveréshez kapcsolódott.

Az átlagkár értéke meghaladja a 120 ezer forintot, ami 20–40 százalékkal magasabb a néhány évvel korábbi összegeknél. Ez egyrészt az idei viharok intenzitására utal, másrészt a megemelkedett építkezési és újjáépítési költségekre is rávilágít. A helyreállítási költségek növekedése miatt különösen fontos, hogy az ügyfelek megfelelő biztosítási összeggel rendelkezzenek, elkerülve az alulbiztosítottságot.