A legnagyobb szent lett az örömlányból, de valami félrecsúszott

Miért ekézte Che Guevara Argentína első női politikusát? Megtudtuk a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, hiszen a Győri Nemzeti Színház bemutatta az Eva Perón életéről szóló Evita című musicalt. Az előadás jobb volt, mint amekkora sikert aratott. A színészek a maximumon teljesítettek, valami mégis félrecsúszott.

A sztorit mindenki ismeri, egész Argentína szimbólumává vált a fiatal lány, aki a nyomorból érkezett. Bár nem ő volt az elnök, mégis ő irányította az országot. Eva Perón halála után a teljes nemzet gyászba borult, pedig sokan megkérdőjelezték életútját, tetteinek helyességét. Története nemcsak a dél-amerikai ország emlékezetében él, az egész világon ismert lett, amihez jelentősen hozzájárult Andrew Lloyd Webber klasszikusa, az Evita, amit a Győri Nemzeti Színház ismét színpadra vitt és teltház előtt játszott a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.

Magyarországon már többször is bemutatták a művet, legyen szó a Rock Színház 80-as évekbeli előadásáról, vagy a 2016-ban szintén a Margit-szigeten előadott verzióról, amit végül a Szegedi Nemzeti Színházban lehetett megtekinteni.

Andrew Lloyd Webber és Tim Rice, mint szinte kivétel nélkül, remekművet alkotott. Nem állíthatjuk, hogy egy minden pillanatban könnyen emészthető alkotásról lenne szó, de a zene és a szöveg is kiemelkedő musical-történeti és egyetemes szempontból. Miklós Tibor jelentős hozzájárulásával, aki nem csak egyszerű szövegíró, hanem költő is volt, sikerült a hazai közönséghez eljuttatni a darabot.

Az előadás rendhagyó módon kezdődött, 20:15 körül bemondták, hogy a telefonok bekapcsolva maradhatnak és nyugodtan lehet fényképeket és videókat készíteni, majd kezdetét vette az előadás korábban nem látott változata. A mű egy különleges, nyomasztó requiemmel kezdődik, miközben a színpadon a főszereplő, Eva Perón temetését láthatjuk, a háttérben pedig eredeti archív felvételeket a szertartásról. Che karaktere, akit Szemenyei János alakított, gyakran negatívan nyilvánul meg a főhősnőről.

Eva Perón személyi kultusza megkerülhetetlen Argentínában. A musical a milliók által imádott, ám sokak által megvetett politikai vezető rövid, de annál tartalmasabb életútját mutatja be. A főszereplőnő megállás nélkül váltogatja a ruhákat, szinte dalonként egy teljesen másik jelmezben lép a színpadra.

Madonna, Kováts Kriszta, Malek Andrea és Radnay Csilla után a mostani előadásban Horváth Mónika alakította Eva Perónt, akinek akkora hangja van, hogyha a Margitszigeti Szabadtéri Színpadnak lenne plafonja, tuti leszakadt volna. A céltudatos Evita – ahogy a nép nevezte – Augustin Magaldi énekes mellett tör ki a nyomorból és utazik el Buenos Airesbe, később pedig eljut a hatalmas befolyással bíró Juan Domingo Perón mellé, akiből elnök lesz, Eva pedig az első női politikussá válik Argentína történelmében. Magaldit Fejszés Attila, Perónt Nagy Balázs keltette életre, azonban karaktereik nem voltak átütő erejűek.

Bár igencsak be lehet fürdeni azzal, ha vetítés megy egy produkció hátterében, a mostani előadáson harmóniában volt azzal, ami a színpadon történik, valamint a minimális, de látványos díszletekkel is. Silló István vezényelt az este folyamán, az élő zenét pedig a Győri Nemzeti Színház zenekara szolgáltatta. Az előadást Bakos-Kiss Gábor rendezte, akinek van érzéke ahhoz, hogyan kell hozzányúlni egy ekkora volumenű műhöz, de volt már olyan Evita, ami sokkal átütőbb sikert ért el. Ennek ellenére egyáltalán nem állítjuk, hogy egy rossz előadást láttunk.