Az elektromos autók jövője veszélyben az új EU-s vámok miatt

Az Európai Bizottság döntése, hogy ideiglenes vámokat vezessen be a Kínából származó elektromos járművekre, nagy felháborodást váltott ki az elektromos járműiparban, mind az európai, mind a kínai vállalatok részéről.

Az Európai Bizottság csütörtökön bejelentette, hogy ideiglenes "kiegyenlítő" vámokat vezet be a Kínából származó, Kínában gyártott akkumulátoros elektromos járművek (BEV) importjára. Az intézkedés péntektől lép érvénybe, és legfeljebb négy hónapig lesz hatályban, július 5-éig. A vámokról a végleges döntést az uniós tagállamok szavazással hozzák majd meg, és elfogadás esetén öt évig maradnának érvényben.

A Kínai Kereskedelmi Kamara az EU-ban (CCCEU) határozottan ellenezte a protekcionista intézkedéseket, és arra sürgette az EU-t, hogy vegye figyelembe a kínai és az európai vállalatok aggodalmait. A CCCEU szerint a vámok jelentős kihívások elé állítják a kínai-európai együttműködést az elektromobilitási iparban, különösen azokat az európai vállalatokat, amelyek a kínai ellátási láncra támaszkodnak.

A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse szerint az importvámok megemelése nem erősíti az európai gyártók versenyképességét, hanem éppen ellenkezőleg, károsítja a globálisan tevékenykedő vállalatok üzleti modelljét, korlátozza az európai vásárlók elektromos autókkal való ellátását, és lassíthatja a közlekedési ágazat dekarbonizációját.

A Volkswagen szóvivője szerint az Európai Bizottság döntésének időzítése hátrányos a jelenlegi gyenge németországi és európai elektromos járművek iránti kereslet szempontjából, és a döntés negatív hatásai meghaladják annak előnyeit az európai, különösen a német autóipar számára.

A német autóipari szövetség (VDA) szerint az EU-nak tartózkodnia kellene a bejelentett szubvencióellenes vámok bevezetésétől, és tárgyalásos megoldást kellene találnia Kínával. A VDA hangsúlyozza, hogy a Kínából az EU-ba érkező importjárművek nagy része európai és amerikai gyártóktól származik, és piaci elemzések szerint a kínai akkumulátoros-elektromos járművek piaci részesedése a teljes európai személygépkocsi-piacon 5-10 százaléknál stabilizálódhat.

A VDA elnöke, Hildegard Muller szerint nyílt és konstruktív párbeszédre van szükség Kína és az Európai Bizottság között a megoldás érdekében, és mindkét felet a tárgyalások sikeres lezárására buzdítja.

A kínai kereskedelmi minisztérium is reményét fejezte ki, hogy az EU kész együttműködni Kínával a vitás kérdések tárgyalásos megoldásában, és a konzultációnak tényeken és szabályokon kell alapulnia, hogy a lehető leghamarabb mindkét fél számára elfogadható megoldást eredményezzen.