A Ganz–Mavag International veszteséges második éve

A Ganz–Mavag International vállalat 11,9 millió eurós veszteséggel zárta a 2021-es évet, ami a második egymást követő veszteséges év a cég számára. A társaság saját tőkéje 10,8 millió euró mínuszba fordult, és a tulajdonosok ígérete szerint 2024-ben elegendő pénzügyi támogatást kapnak a cég további működéséhez.

A Mavag International a Magyar Vagon-csoport egyiptomi megrendelését kezeli, amely 1350 vasúti kocsit szállít le az egyiptomi vasúttársaságnak. A projektből az orosz Transzmás-csoport kivonulása után a Magyar Vagon és a Dunakeszi Járműjavító maradtak, utóbbi a jelenlegi hadügyminiszter által alapított vállalatcsoporthoz tartozik.

A Dunakeszi Járműjavító, amely a gyártást végzi, nem szenvedett veszteséget, de az árbevételük 44 milliárd forint mellett az adózott eredményük csökkent: 2021-ben 50 millió forintot értek el, szemben a 2022-es 336 millió forinttal. A tulajdonosok 2022-ben jelentős összegeket kölcsönöztek a vállalatnak, amelyek egy részét már vissza is fizették.

Az eredeti tervek szerint a megrendelés nagy részét az orosz Transzmasholding teljesítette volna, de az ukrajnai konfliktus miatt kiszálltak a projektből, és a magyar vegyesvállalatok maradtak.

A Dunakeszi Járműjavító nehézségei között szerepeltek az alapanyagárak emelkedése, az ukrajnai háború, a szankciók, a Sperbank csődje és a hazai beruházásstop. Emellett komoly viták is kialakultak az egyiptomi vevővel a szerződési feltételek kapcsán.

A cég jelenleg a spanyol Talgo vasútijármű-gyártóba való befektetésen dolgozik, amely mögé a külgazdasági és külügyminiszter is támogatását fejezte ki.

Összességében tehát nem úgy fest, hogy az egyiptomi biznisz jó üzlet volna.