A Nike már nem annyira menő

Magyarországon úgy tűnik, hogy minden második fiatal Nike cipőt hord, de a vállalat pénzügyi adatai stagnálást és csökkenő cipőeladásokat jeleznek, ami arra utal, hogy a fogyasztók inkább az alternatív márkák felé fordulnak. A Nike honlapja növekedési vállalatnak állítja be a céget, azonban a valóságban a bevételek és a profitok csak stagnálnak.

A legfrissebb pénzügyi beszámoló szerint a Nike 2024-es pénzügyi évének negyedik negyedévében a bevételek 2 százalékkal, 12,6 milliárd dollárra csökkentek, ami elmarad az elemzők által várt 12,84 milliárd dollártól. Észak-Amerikában 1 százalékkal, az Európa/Afrika/Közel-Kelet régióban 2 százalékkal csökkent a bevétel, míg Ázsiában és Dél-Amerikában 1, Kínában pedig 3 százalék volt a növekedés.

A cipőeladások különösen rosszul alakultak, a legnagyobb bevételt generáló szegmensben 4 százalékkal estek vissza a bevételek, Észak-Amerikában 6, Európában, Afrikában és a Közel-Keleten pedig 5 százalékos volt a csökkenés. A Nike-hoz tartozó Converse márkánál még drasztikusabb, 18 százalékos bevételcsökkenést regisztráltak. Pozitívumként említhető, hogy a költséglefaragásoknak köszönhetően a profit 45 százalékkal, 1,5 milliárd dollárra emelkedett.

Az egész 2024-es pénzügyi évben a bevételek nem mutattak növekedést, 53,4 milliárd dolláron stagnáltak. Észak-Amerikában 1 százalékkal csökkentek az eladások, Európában, Afrikában és a Közel-Keleten 1 százalékkal nőttek, Kínában 4, Ázsiában és Dél-Amerikában pedig 5 százalékkal emelkedtek. A profit 12 százalékkal, 5,7 milliárd dollárra nőtt.

A Nike menedzsmentje a 2025-ös pénzügyi év első negyedévére közel 10 százalékos bevételcsökkenést prognosztizál, szemben az elemzők által várt 3 százalékos visszaeséssel. Az év egészében közepes egy számjegyű bevételcsökkenés várható. A várttól elmaradó bevétel és a borús előrejelzések miatt a Nike részvényárfolyama további 12 százalékot esett a csütörtöki piaczárást követő kereskedésben, az idei 13 százalékos csökkenés után.

A Nike lassú növekedést könyvelhetett el eddig magának, mivel a világ legnagyobb sportruházati márkája növekvő versennyel, a kulcsfontosságú piacokon tapasztalható fogyasztói visszaeséssel és stratégiai hibákkal szembesült. A sportmárka a következő negyedévben 10 százalékos forgalomcsökkenést prognosztizál, mivel a vállalat klasszikus termékei egyre kevésbé felkapottak, és már az online piacon is kihívásokkal kell szembenézniük.

Az amerikai vállalatnak szembe kell néznie a diszkrecionális termékek vásárlási kedvének lassulásával és az olyan feltörekvő futómárkák kemény versenyével, mint a Hoka és az On. A vásárlók az elmúlt időszak alapján a drága tornacipők és sportruházat helyett inkább az alapdarabokat részesítik előnyben. Emellett a felmérések szerint inkább költenek olyan élményekre, mint a koncertek és az utazás.

A Nike egyik legnagyobb vetélytársa a Hoka, egy francia márka, amely elsősorban a keményvonalas maratonistáknak szánt futócipőket gyárt. Népszerűsége azonban egyre nagyobb, amely köszönhető annak is, hogy a hagyományos stílussal ellentétben a kényelmet helyezi előtérbe.

A Nike stratégiája az elmúlt években a hagyományos kiskereskedők számának csökkentésében és a saját csatornáin (főleg az interneten) keresztül történő értékesítésben nyilvánult meg. Azt állították, hogy több mint kétszer akkora nyereséget tudnak elérni a saját webshopjuk és a fizikai üzleteikben értékesített árukon keresztül. A Nike közölte, hogy erőforrásait, marketingjét és csúcstermékeit mindössze 40 kiválasztott kiskereskedelmi partnerre, például a Dick's Sporting Goodsra és a Foot Lockerre összpontosítja. A változás azonban szemmel láthatólag ártott a Nike eladásainak, a cég kénytelen volt azóta néhány kivont kiskereskedők is visszahozni.