5 milliárd dolláros befektetés a Rivianba a Volkswagentől

A Volkswagen autógyártó óriás bejelentette, hogy összesen 5 milliárd dollárt fektet be a Tesla riválisába, a Rivianba, amelynek részvényei a hír hatására közel 50 százalékkal emelkedtek. A befektetés révén a Volkswagen és a Rivian együttműködhet és technológiát oszthat meg egymással, ami különösen fontos lehet az elektromos autók piacán fokozódó verseny és a kínai importtermékekre kivetett nyugati vámok fényében. A Volkswagen ezzel az együttműködéssel azonnali hozzáférést nyer a Rivian szoftveréhez, amit a német vállalat saját autóiban is felhasználhat, beleértve az elektromos terepjáró Scout modelljét is.

A Volkswagen kezdeti befektetése 1 milliárd dollár lenne átváltható kötvények formájában, amelyeket bizonyos feltételek teljesülése esetén 2024 december 1-jén válthatnak át a Rivian részvényeire. Ezen felül a Volkswagen további 4 milliárd dollárt fektethet be a következő években a Rivianba: összesen legfeljebb 2 milliárd dollár összegben szerezhet Rivian-részvényeket a német konszern, két egyenként 1-1 milliárd dolláros csomagban 2025-ben és 2026-ban. Emellett egy közös vállalatot is létrehoznának, ebbe 2 milliárd dollárt tenne a Volkswagen.

A Rivian, amely elektromos teherautókra és SUV-kra specializálódott és 2009-ben alapították, jelenleg még nem termel nyereséget; 2024 első három hónapjában 1,5 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el. Az autóipar kritikus időszakban van, elképesztően erős a verseny, gombamód szaporodnak világszerte az új autógyártók, ebben a helyzetben a kis darabszámban eladó kisebb autógyártók túlélési esélyei alacsonyak. A Riviant megerősítheti, ha több szálon egy nagy autógyártó csoporthoz tartozik. A Volkswagen befektetése biztosítja a forrásokat a jelenlegi és tervezett modellek, mint az R2 és az R3 fejlesztéséhez és gyártásához. A partnerség lehetővé teszi, hogy a Rivian csökkentse működési költségeit azzal, hogy közösen szerezhet be alkatrészeket a német konszernnel. A Rivian jelenleg autónként közel 40 ezer dollár veszteséget ér el, készpénzállománya csökken, a megállapodás a túlélésben is segít.

A Volkswagen számára is előnyös a megállapodás, mivel a Rivian meglévő szellemi tulajdonát licencelni fogja a közös vállalatnak, ez nagy előrelépés lehet a német cégnek, amely évek óta küzd azzal, hogy versenyképes operációs és infotainment rendszer kínáljon az autóiban. A remények szerint az együttműködés talán orvosolhatja a német konszern gondjainak egy részét, hiszen a Volkswagen szoftverrészlege, a Cariad, jelentősen túllépte költségvetését és kitűzött céljait sem sikerült teljesítenie.

A bejelentésnek nyilvánvalóan örültek a Rivian befektetői, a piaczárást követő kereskedésben közel 50 százalékot ugrott a cég részvényárfolyama. Az árfolyam a mai nyitás előtti kereskedésben is 37 százalékos pluszban járt, ami önmagában 4,8 milliárd dollárral növeli piaci kapitalizációját. Ez azt jelenti, hogy a befektetők szinte azonnal beárazták a tervezett befektetés teljes mostani értékét. Igaz, van honnan, ezzel az emelkedéssel együtt is 30 százalékkal lejjebb áll az árfolyam, mint tavaly év végén, és több mint 90 százalékkal lejjebb, mint a 2011-es csúcson.